Résumé:
الملخص: تنتمي هذه الدراسة إلى حقل الدراسات الوصفية، وتهدف إلى استكشاف دور البودكاست التعليمي في تنمية الوعي الديني لدى طلبة قسم العلوم الإسلامية بجامعة الشيخ العربي التبسي بتبسة. وقد انطلقت من إشكالية محورية مفادهاما هو دور البودكاست التعليمي في تنمية الوعي الديني لطلبة العلوم الإسلامية؟"وقد سعت الدراسة إلى تحقيق مجموعة من الأهداف الفرعية، من أبرزها التعرف على عادات وأنماط استخدام الطلبة للبودكاست، وطبيعة تفاعلهم مع هذه الوسيلة الرقمية وتحديد الدوافع التي تجعلهم يلجأون إلى البودكاست كمصدر للمحتوى الديني إضافة إلى محاولة حصر المواضيع الدينية التي تثير اهتمام الطلبة داخل هذه المنصة مع الكشف عن أبرز التحديات والعوائق التي تحول دون الاستخدام الفعال للبودكاست الديني في الوسط الجامعيونظرًا لطبيعة الموضوع، وأهمية الظاهرة الاتصالية المدروسة، تم اعتماد المنهج المسحي وقد تم اختيار العينة الحصصية التي تمثلت في 100 مفردة من قسم العلوم الإسلامية أما أداة جمع البيانات، فتمثّلت في استمارة استبيان صُمّمت بعناية لتغطي محاور الدراسة الأساسية، الأمر الذي أسفر عن النتائج التالية:أظهرت نتائج الدراسة أن تقنية البودكاست الديني تحظى بانتشار ملحوظ بين طلبة قسم العلوم الإسلامية، حيث يستمع غالبية الطلبة للبودكاست بمعدل منتظم، خصوصًا عبر الهواتف الذكي، -من حيث المواضيع، برزت موضوعات التفسير والحديث، والفقه، والرد على الشبهات كأكثر الموضوعات جذبًا وطلبًا، فيما أظهر المشاركون اهتمامًا واضحًا بوجود مشايخ وعلماء ضمن حلقات البودكاست لتعزيز الموثوقية والعمق العلمي للمحتوى.-أما دوافع الاستخدام، فقد تمحورت حول تنمية المعرفة الدينية والتثقيف الذاتي بدرجة أساسية، وارتبط الاستماع للبودكاست لدى معظم العينة باهتمامهم العام بالدين، كما أن نسبة معتبرة منهم تعتبر البودكاست وسيلة بديلة عن الدروس التقليدية. -وعلى مستوى الإشباعات المحققة، أقر معظم الطلبة بأن البودكاست يساعد في فهم الدين، وتعزيز الالتزام بالعبادات، وتقديم إجابات دينية واضحة
Abstract
This study falls within the field of descriptive research and aims to explore the role of educational podcasts in enhancing religious awareness among students of the Department of Islamic Sciences at University of Sheikh Larbi Tebessi in Tebessa. The research stems from a central question:What is the role of educational podcasts in fostering religious awareness among Islamic studies students?
The study sought to achieve several sub-objectives, including:Identifying students' habits and patterns of podcast use, as well as their interaction with this digital medium;Determining the motivations that lead them to rely on podcasts as a source ofreligious content;Highlighting the religious topics that attract the most interest on this platform;And uncovering the main challenges and obstacles that hinder the effective use of religious podcasts in the university context.
Given the nature of the topic and the communicative phenomenon under investigation, the survey method was adopted as the primary research approach. A quota sampling technique was employed, consisting of 100 participants from the Department of Islamic Sciences. Data were collected through a carefully constructed questionnaire, designed to address the core axes of the study. The analysis yielded the following key findings, The results revealed that religious podcast technology enjoys significant popularity among students, with the majority listening on a regular basis, especially via smartphones ; In terms of content, topics such as Qur'anic exegesis and Hadith, jurisprudence, and responses to religious misconceptions emerged as the most engaging and sought-after. Respondents also expressed a clear preference for episodes featuring recognized scholars and religious authorities, which enhances the credibility and scholarly depth of the content, Regarding motivations for use, the primary drivers were religious knowledge development and self-education. For most participants, podcast listening is strongly linked to their general interest in religion, and a significant proportion view podcasts as a viable alternative to traditional religious instruction ;On the level of gratifications achieved, the majority of students acknowledged that podcasts contribute to a better understanding of religion, greater commitment to worship, and clarity in religious responses.