Résumé:
ملخص الدراسة
تتناول هذه الدراسة شخصية والتر وايت في مسلسل "Breaking Bad" من منظور سيميائي، بهدف تحليل الصورة المركبة للشرير البطل التي يتصارع فيها الخير والشر، الاستقامة والانحراف، عبر تفكيك الرموز والدلالات البصرية، الصوتية، والسردية.
تنطلق الدراسة من خلفية اجتماعية وثقافية ترى في الأعمال الدرامية التلفزيونيةالمعاصرة مرآة تعكس تعقيدات النفس البشرية وتناقضات المجتمعات الحديثة، وتستخدم السيميولوجيا كأداة منهجية لفك شيفرات الرموز في النص الدرامي السمعي-البصري. تعتمد في ذلك على مقاربتين أساسيتين: تحليل العلامة وفقا لرولانبارت-RolandBarthes ، وتحليل الصوت السينمائي وفقا لميشالشيون - MichelChion، مع توظيف النظرية التفاعلية الرمزية لفهم التحولات الهوياتية لشخصية والتر وايت.في محاولة للإجابة عن تساؤل رئيس، مفاده:
ما هي صورة الشرير البطل في مسلسل "Breaking Bad"؟
الذي جرى تفكيكه لمجموع تساؤلات على النحو التالي:
1. كيف تفسر السيميولوجيا البارتية الدلالات البصرية التي تشكل صورة الشرير البطل في مسلسل "Breaking Bad"؟
2. كيف يساهم الصوت السينمائي وفق اقتراب ميشالشيون - Michel Chionفي بناء دلالات صورة الشرير البطل في مسلسل "Breaking Bad"؟
3. كيفتفسرالنظريةالتفاعليةالرمزيةالتحولالهوياتيلشخصيةالشرير البطل فيمسلسل "Breaking Bad"؟
أسفرت النتائج عن أن شخصية والتر وايت تتطور عبر ثلاث مراحل سيميائية:
والتر وايت: شخصية هشة ومتواضعة، تعكس ألوانها الباهتة وإضاءتها الطبيعية حالة اللايقين والهشاشة، مع موسيقى خافتة أو غائبة تعزز الشعور بالفراغ الداخلي.
هايزنبيرغ:مرحلة التحول إلى الشر المتعقل، حيث تتغير الألوان إلى ألوان تحذيرية (أصفر نووي، أسود)، والإضاءة تصبح درامية، وتصاحبها موسيقى إلكترونية باردة تعكس عقلنة الشر وسيطرة الشخصية.
مستر لامبرت:مرحلة الانهيار والاعتراف، مع ألوان محايدة قاتمة، إضاءة داكنة، وصوتيات تعتمد على الصمت والمؤثرات الطبيعية، تعكس تفكك الشخصية وانطفاء سلطتها.
في الإجابة عن الإشكالية العامة، تقدم الدراسة صورة الشرير البطل في "Breaking Bad" كبناء سيميائي ديناميكي، يتجاوز التصنيفات التقليدية للخير والشر، ليعكس صراعا نفسيا واجتماعيا معقدا، حيث يصبح والتر وايت رمزا للمنطقة الرمادية التي يسكنها الإنسان حين تلغى المراقبة الأخلاقية الخارجية، وتصبح الذات هي المرجع الوحيد.
تمثل هذه الدراسة مساهمة منهجية متواضعة في الحقل الأكاديمي للسيميائية السمعية-البصرية، من خلال الجمع بين التحليل البصري، الصوتي، والسردي،ما قد يفتح على آفاقا جديدة لفهم الشخصيات الدرامية المركبة في السياقات التلفزيونية الحديثة.
Abstract
This study examines the character of Walter White in the television series Breaking Bad from a semiotic perspective, aiming to analyze the complex image of theVillain-Protagonist where good and evil, integrity and deviance, are in conflict through the deconstruction of visual, auditory, and narrative signs and meanings.
The study is grounded in a socio-cultural context that views contemporary television dramas as mirrors reflecting the complexities of the human psyche and the contradictions of modern societies. Semiotics is employed as a methodological tool to decode the symbolic codes in the audiovisual narrative text. The research relies on two main approaches: RolandBarthes’ theory of the sign for visual analysis, and Michel Chino’s cinematic sound analysis, alongside the use of symbolic interactionism theory to understand the identity transformations of Walter White.
The study attempts to answer a primary question:
What is the image of TheVillain-Protagonist in the series Breaking Bad?
This question is further broken down into the following sub-questions:
1. How does Barthesian semiotics interpret the visual signs that form the image of the Villain-Protagonist in Breaking Bad?
2. How does cinematic sound, according to Michel Chion’s approach, contribute to constructing the semiotic image of TheVillain-Protagonist in Breaking Bad?
3. How does symbolic interactionism explain the identity transformation of TheVillain-Protagonist character in Breaking Bad?
The results reveal that Walter White’s character evolves through three semiotic stages:
Walter White: A fragile and humble character, whose muted colors and natural lighting reflect a state of uncertainty and vulnerability, accompanied by faint or absent music that enhances the feeling of inner emptiness.
Heisenberg: The stage of transformation into calculated evil, where colors shift to warning hues (nuclear yellow, black), lighting becomes dramatic, and cold electronic music accompanies, reflecting the rationalization of evil and the character’s dominance.
Mr. Lambert: The stage of collapse and confession, featuring dark neutral colors, dim lighting, and soundscapes relying on silence and natural effects, reflecting the disintegration of the character and the extinguishing of his power.
In addressing the general problem, the study presents the image of the Villain-Protagonist in Breaking Bad as a dynamic semiotic construct that transcends traditional classifications of good and evil. It reflects a complex psychological and social struggle, where Walter White becomes a symbol of the gray area inhabited by humans when external moral surveillance is abolished and the self becomes the sole reference.
This study represents a modest methodological contribution to the academic field of audiovisual semiotics by combining visual, auditory, and narrative analyses, potentially opening new horizons for understanding complex dramatic characters in contemporary television contexts.