Résumé:
الملخص:تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية التحليلية التي تسعى عموما للتعرف على دور الفيديوهات القصيرة (shorts، réel) في التسويق للمنتجات عبر منصات التواصل الإجتماعي، وسط جمهور طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال، وذلك إنطلاقا من إشكالية تتبلور معالمها في التساؤل الرئيسي المتمثل في : ما هو دور الفيديوهات القصيرة (shorts، réel) في التسويق للمنتجات عبر منصات التواصل الإجتماعي، وسط جمهور طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال؟حيث سعت الدراسة إلى تحديد أهم التطبيقات التي يتعرض من خلالها المبحوثين لمقاطع الفيديو القصيرة، وتحليل تأثير المحتوى المرئي في الفيديوهات القصيرة على قرارات الشراء لديهم، إضافة إلى استكشاف كيفية مساهمة الفيديوهات القصيرة في تغيير أساليب الشراء لدى طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال، ولتحقيق ذلك تم الإعتماد على المنهج الوصفي المعتمد على التحليل، وجمع المعلومات من خلال أداة الإستبانة التي وزعت على عينة عشوائية طبقية مكونة 100 مفردة من جميع مستويات وتخصصات القسم، وعليه أسفرت الدراسة عن تحقيق النتائج التالية: الفيديوهات القصيرة تسهم بدرجات متفاوتة في التأثير على قرارات الشراء، حيث يعتمد عدد كبير من المبحوثين عليها لفهم خصائص المنتجات، أو مشاهدة مراجعات وتجارب حقيقية، وهو ما يدفعهم نحو اتخاذ قرارات شراء أسرع، الطلبة يتأثرون أكثر بالمحتوى المقدم من قبل خبراء أو مستخدمين عاديين يعرضون تجارب صادقة، بينما يقل تأثير المشاهير، ويظهر أن الثقة بالمحتوى غالبًا ما تكون "متوسطة"، نتيجة الوعي بالمحتوى الترويجي وأساليب التسويق، تبين أن الفيديوهات القصيرة قد تلعب دورًا في تعزيز الولاء للعلامات التجارية، لكن بشكل مرن، إذ يتغير هذا الولاء حسب العروض والمحتوى، كما أن لهذه الفيديوهات تأثيرًا متزايدًا على الطريقة التي يبحث بها الطلبة عن المنتجات، حيث أصبحت بديلاً للمصادر التقليدية.
Abstract
This studybelongs to descriptive and analyticalresearch, whichgenerallyseeks to understand the role of short videos (shorts, reels) in product marketing through social media platforms, specificallyamongstudents of the Department of Media and Communication Sciences. The studyisbased on the central researchquestion:Whatis the role of short videos (shorts, reels) in marketing productsthrough social media platformsamongstudents in the Department of Media and Communication Sciences?
The studyaimed to identify the main applications throughwhichrespondents are exposed to short video clips, analyze the impact of visual content in short videos on theirpurchasedecisions, and explore how short videoscontribute to changingpurchasingbehavioramongstudents of the Department of Media and Communication Sciences. To achievethis, a descriptive analysismethodologywasused, with data collectedthrough a questionnaire distributed to a stratifiedrandomsample of 100 respondentsfrom all levels and specializationswithin the department.The results of the studyrevealed the following• Short videoscontribute to influencingpurchasedecisions to varyingdegrees, with a large number of respondentsrelying on them to understandproductfeatures or watchreviews and real-life experiences, which leads them to makefasterpurchasingdecisions.• Students are more influenced by content provided by experts or regularuserspresentinggenuineexperiences, while the impact of celebritiesislower. Trust in content isgenerally "moderate" due to awareness of promotional content and marketing methods.• It wasfoundthat short videoscanplay a role in enhancing brand loyalty, but in a flexible manner, as thisloyalty changes according to offers and content. Thesevideosalso have an increasing impact on how studentssearch for products, becoming an alternative to traditional sources.