Résumé:
الملخص:
تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية الإستطلاعية، إذ تهدف إلى التعرف على أثر المحتوى الصحي التجميلي عبر منصة الإنستغرام على التمثلات الثقافية للطالبات الجامعيات، من خلال دراسة التفاعلات التي تنشأ بينهن وبين هذا النوع من المحتوى، والكشف عن دلالات التمثلات التي تتشكل في ظل هذا التفاعل، وذلك من خلال التساؤل الرئيسي المتمثل في كيف يؤثر المحتوى الصحي التجميلي عبر منصة الإنستغرام على التمثلات الثقافية للطالبات في قسم علوم الإعلام والإتصال بجامعة الشهيد الشيخ العربي التبسي ؟ وقد هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة المحتوى الصحي التجميلي الذي تتابعه طالبات قسم علوم الإعلام والإتصال عبر منصة الإنستغرام، وتحديد تأثير المحتوى الصحي المقدم من قبل المؤثرين عبر منصة عبر الإنستغرام على تصوراتهن لقضايا الصحة والجمال، إضافة إلى التعرف على تمثلات الطالبات الجامعيات للمحتوى الصحي التجميلي عبر منصة الإنستغرام، وفي إطار تحقيق ذلك تم الإستعانة بالمنهج الوصفي المعتمد على التحليل، إضافة إلى أداة الإستبانة على عينة حصصية مكونة من 100 مفردة من طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال بالتالي أسفرت الدراسة عن النتائج التالية:
كشفت نتائج الدراسة عن مجموعة من المؤشرات المهمة التي توضح طبيعة العلاقة بين الطالبات ومحتوى الصحة التجميلية على منصة إنستغرام، سواء من حيث خصائصهن الديموغرافية والاجتماعية، أو من حيث أنماط الاستخدام، والتأثيرات النفسية والاجتماعية والثقافية:
- فقد أظهرت النتائج أن أغلب أفراد العينة ينتمون إلى فئة عمرية شابة (بين 18 و21 سنة)، ويمتلكون مستوى دراسي جامعي (ليسانس وماستر)، كما ينتمون إلى شريحة ذات مستوى مادي متوسط، ويستخدمون الهواتف الذكية كوسيلة رئيسية لمتابعة المحتوى الصحي التجميلي.
-وأظهرت الدراسة أن فترات متابعة هذا المحتوى تتركز في المساء قبل النوم، ويُفضل فيه المحتوى المتعلق بالعناية بالبشرة والمُقدم من قبل خبراء تجميل، خاصة في شكل مقاطع فيديو. كما تبيّن أن المنتجات الطبيعية تثير اهتمام المبحوثات بدرجة كبيرة.
Abstract
This study belongs to the category of descriptive exploratory research, aiming to explore the impact of health and beauty content on Instagram on the cultural representations of university students. The study examines the interactions that arise between students and this type of content, uncovering the meanings of the representations formed within this interaction. The central research question is: How does health and beauty content on Instagram influence the cultural representations of students in the Department of Media and Communication Sciences at Sheikh Arab Tebessi University?
The study aims to identify the nature of the health and beauty content followed by students in the Department of Media and Communication Sciences on Instagram, assess the impact of health content presented by influencers on Instagram on their perceptions of health and beauty issues, and examine the cultural representations of university students regarding health and beauty content on Instagram.
To achieve this, a descriptive analytical method was employed, using a questionnaire as a tool applied to a purposive sample of 100 students from the Department of Media and Communication Sciences. The study yielded the following results:
The findings revealed several key indicators that clarify the relationship between students and health and beauty content on Instagram, including their demographic and social characteristics, usage patterns, and the psychological, social, and cultural effects:
• The results showed that most participants belong to the young age group (between 18 and 21 years), have a university education (Bachelor’s and Master’s degrees), belong to the middle-income group, and primarily use smartphones to follow health and beauty content.
• The study revealed that content consumption typically occurs in the evening before bed, with a preference for content related to skincare, particularly provided by beauty experts in the form of videos. Additionally, natural products are of significant interest to the participants