Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
هشام, محمد |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-09T09:11:48Z |
|
dc.date.available |
2025-09-09T09:11:48Z |
|
dc.date.issued |
2025-06-10 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/12967 |
|
dc.description.abstract |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات أساتذة التعليم الإبتدائي حول صعوبات التعلم لدى تلاميذ التعليم الإبتدائي، وقد تم إستخدام المنهج الوصفي، حيث شملت عينة الدراسة 30 أستاذ وأستاذة موزعين في 3 إبتدائيات بمدينة تبسة، بلدية تبسة، ولجمع البيانات، تم بناء إستبيان من إعداد الباحث، والتي تضمن ثلاثة محاور باستثناء محور البينات السوسيوديمغرافية، تم تحليل البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية مثل التكرارات، النسب المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
تأثر البيئة التعليمية (المرافق، الأدوات، الدعم الفني) في تشكيل اتجاهات الأساتذة نحو التلاميذ ذوي صعوبات التعلم؛
الأساتذة الذين خضعوا للتكوين أثناء الخدمة حول صعوبات التعلم يظهرون اتجاها أكثر تفهما ودعما للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم مقارنة بالأساتذة الذين لم يخضعوا للتكوين أثناء الخدمة؛
التواصل المستمر والتعاون مع أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم يعزز من إيجابية اتجاهات الأساتذة.
Abstract :
This study aimed to explore the attitudes of primary school teachers toward learning difficulties among primary school pupils. A descriptive research method was employed, and the study sample consisted of 30 male and female teachers selected from three primary schools located in the municipality of Tebessa, Algeria. To collect data, a questionnaire was developed by the researcher, comprising three thematic sections in addition to a section on socio-demographic information. The data were analyzed using statistical techniques such as frequencies, percentages, means, and standard deviations.
The study yielded the following key findings:
• The educational environment (including facilities, resources, and technical support) significantly influences teachers’ attitudes toward students with learning difficulties;
• Teachers who received in-service training on learning difficulties demonstrated more understanding and supportive attitudes compared to those who did not undergo such training:
• Continuous communication and collaboration with the parents of students with learning difficulties contribute to the enhancement of teachers’ positive attitudes. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
أساتذة التعليم الإبتدائي، صعوبات التعلم، Primary school teachers, learning difficulties |
en_US |
dc.title |
اتجاهات أساتذة التعليم الإبتدائي حول صعوبات التعلم لدى تلاميذ التعليم الإبتدائي |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée