Résumé:
تهدف الدراسة إلى إبراز تأثير منهج المنتسوري على تحسين وتنمية القدرات والمهارات المعرفية لذوي الإعاقة الذهنية (درجة خفيفة)، وقد تم تطبيق المنهج التجريبي، باستخدام عناصر التجريب الكلاسيكي المتمثلة في المتغير المستقل، (المنهج المنتسوري)، والمتغير التابع (القدرات والمهارات المعرفية)، وقياس قبلي وبعدي. وتكونت عينة الدراسة من 8 تلاميذ، استمرت الدراسة لمدة شهر تقريبا من يوم 2025/04/8 حتى 2025/05/06 وتمت في المركز البيداغوجي النفسي للأطفال المعوقين ذهنيا تبسة -2- المجاهد المرحوم ساكر مصطفى بن محمد. وتحليل بيانات الدراسة، ولحساب النتائج تم اعتماد اختبار T-test فتحصلنا على النتائج التالية:
وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 5% بين متوسطات قدرة (الإدراك، الفهم، التذكر، الانتباه والتركيز، التفكير) لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية بين القياس القبلي (قبل اعتماد المنهج المنتسوري) والقياس البعدي (بعد اعتماد المنهج المنتسوري)، لصالح القياس البعدي.
Abstract
The study aims to highlight the impact of the Montessori Method on improving and developing the cognitive abilities and skills of individuals with mild intellectual disabilities. To achieve this, we adopted an experimental methodology, utilizing classic experimental elements: the independent variable (the Montessori Method) and the dependent variable (the cognitive abilities and skills).
The research employed a single experimental group with both pre- and post-measurements. The study sample consisted of 8 male and female students. The study lasted almost one month, from April 8, 2025, to May 6, 2025, and was conducted at the Psychopedagogical Center for Mentally Handicapped Children in Tebessa -2- Al-Mujahid Al-Marhoum Saker Mustafa bin Mohammed.
For data analysis, the students utilized the T-test, the following results were obtained:
There was a statistically significant difference at the 5% significance level in )the perception, the comprehension, the memory, the attention and concentration, the thinking) abilities of children with intellectual disabilities between the pre-measurement (before adopting the Montessori Method) and the post-measurement (after adopting the Montessori Method) in favor of post measurement.