Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
سعيدان نور الهدى, عبيد منار |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-09T10:05:33Z |
|
dc.date.available |
2025-09-09T10:05:33Z |
|
dc.date.issued |
2025-06-11 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/12973 |
|
dc.description.abstract |
تناولت هذه الدراسة الخدمات الارشادية والمشروع الشخصي لتلاميذ السنة اولى من التعليم الثانوي الذي كان هدفها تقييم لتلك الخدمات المخصصة لتلاميذ المرحلة الثانوية، وذلك بهدف تحديد مدى فعاليتها في دعم التكيف الاكاديمي والشخصي لهؤلاء التلاميذ، وتنمية مهاراتهم وتوجيههم نحو مساراتهم المستقبلية، حيث طبقت هذه الدراسة على عينة قوامها 100 تلميذة وتلميذ في الطور الثانوي تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وقد تمثل منهج الدراسة في المنهج الوصفي التحليلي، ولتحقيق اهداف الدراسة تم تصميم استبيان يتضمن 29 عبارة موزعة على ثلاثة محاور هي: محور الخدمات الارشادية، محور ادراك التلميذ للمشروع الشخصي، محور الخدمات الارشادية والمشروع الشخصي للتلميذة، وتم تطبيق الاستبيان بعد اخضاعه لإجراءات الصدق والثبات.
وبعد المعالجة الاحصائية لفرضيات الدراسة توصلنا إلى النتائج التالية:
يقدم مستشار التوجيه خدمات ارشادية تدعم التلاميذ اكاديميا مهنيا نفسيا.
يتمتع تلاميذ المرحلة الثانوية بدرجة كبيرة في ادراكهم للمشروع الشخصي.
للخدمات الارشادية دور في بناء المشروع الشخصي للتلميذ في المرحلة الثانوية.
.Abstract
This study addressed the topic of guidance services and the personal project of first-year secondary school students. Its aim was to evaluate the guidance services and personal project designated for secondary school students, in order to determine their effectiveness in supporting the academic and personal adjustment of these students, enhancing their skills, and guiding them toward their future paths.
The study was conducted on a randomly selected sample of 100 male and female secondary school students. The research followed a descriptive-analytical methodology. To achieve the study's objectives, a questionnaire was designed consisting of 29 items distributed across three axes: the axis of guidance services, the axis of the student's perception of the personal project, and the axis of guidance services and the personal project for the female student. The questionnaire was applied after undergoing validity and reliability procedures.
After statistically processing the study's hypotheses, the following results were reached:
• The guidance counselor provides services that support students academically, professionally, and psychologically.
• Secondary school students demonstrate a high level of awareness regarding their personal project.
• Guidance services play a role in constructing the student's personal project at the secondary school level.
These hypotheses were discussed in light of previous studies and the theoretical framework presented. The study concluded with a set of suggestions and recommendations that we hope will be taken into consideration |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
الخدمات الارشادية، المشروع الشخصي، تلاميذ السنة الاولى من التعليم الثانوي |
en_US |
dc.title |
الخدمات الارشادية و المشروع الشخصي للتلميذ |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée