Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر الرقمنة في تحسين فعالية التوجيه المدرسي، من خلال تحليل تأثير استخدام التكنولوجيا الرقمية على أبعاد العمل التوجيهي داخل المؤسسات التعليمية، وبشكل خاص في منطقة بئر العاتر. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، وشملت عينة مكونة من 21 مستشارًا للتوجيه المدرسي والمهني. وتم جمع البيانات باستخدام مقياس يغطي أربع مجالات أساسية: الإعلام المدرسي، المتابعة والمرافقةالنفسية، التقويم البيداغوجي، والتوجيه المدرسي. أظهرت النتائج أن الرقمنة ساهمت بشكل ملحوظ في: تحسين الإعلام المدرسي عبر تسهيل الوصول إلى المعلومات وتوفير قنوات تواصل رقمية مع التلاميذ والأولياء؛ تعزيز المتابعة النفسية المنتظمة بفضل أدوات رقمية تسمح بتتبع الحالات وتقديم الدعم المناسب؛ تطوير التقويم البيداغوجي من خلال أدوات تشخيص دقيقة ساعدت على اتخاذ قرارات توجيهية مدروسة؛ رفع فعالية التوجيه الفعلي عبر نظم معلومات وقواعد بيانات تسند المستشار بخيارات دراسية ومهنية أكثر واقعية.
خلصت الدراسة إلى أن الرقمنة تمثل رافعة أساسية لتطوير وظيفة التوجيه، لكنها تظل مشروطة بتوفير بنية تحتية مناسبة، وتأهيل الكوادر البشرية، وتكامل السياسات الرقمية في القطاع التربوي. لذا توصي الدراسة بإدماج الرقمنة في كل مراحل التوجيه، إلى جانب تنظيم برامج تكوين مستمر لمستشاري التوجيه في مجال تكنولوجيا الإعلام والاتصال
This study aims to determine the impact of digitization on improving the effectiveness of school guidance by analyzing how the use of digital technologies affects the various dimensions of guidance work within educational institutions, particularly in the Bir El Ater region. The study adopted a descriptive approach and included a sample of 21 school and vocational guidance counselors. Data was collected using a scale covering four main areas: school information, psychological follow-up, pedagogical assessment, and school guidance. The results showed that digitization significantly contributed to: Improving school information by facilitating access to information and providing digital communication channels with students and parents, Enhancing regular psychological follow-up through digital tools that allow for case tracking and appropriate support, Developing pedagogical assessment by offering accurate diagnostic tools that supported well-informed guidance decisions, Increasing the effectiveness of actual guidance through information systems and databases that helped counselors provide more realistic academic and career options.
The study concluded that digitization is a key lever in developing the guidance function. However, its success depends on the availability of adequate infrastructure, the training of human resources, and the integration of digital policies within the education sector. The study therefore recommends integrating digitization into all stages of the guidance process, along with organizing continuous training programs for guidance counselors in the field of information and communication technology.