Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى تقييم دور الخدمات الإرشادية (أكاديميا ونفسيا) في تحسين التحصيل الدراسي وذلك من خلال دراسة ميدانية بمتوسطة بر اهمي التابعي -الشريعة- الجزائر، وقد تم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات حيث تكون مجتمع الدراسة من تلاميذ السنة الرابع متوسط المقدر عددهم 284 تلميذا من كلا الجنسين وبلغت عينة الدراسة 120 تلميذا وقد تم اختيارهم عن طريق العينة العشوائية البسيطة وذلك اعتمادا على المنهج الوصفي حيث أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية بين تلقي الإرشاد والتحسن الأكاديمي، خاصة عبر أنشطة كالحوار الفردي والجماعي، مع تقليل السلوكيات السلبية كالتسرب المدرسي. كما لم تُسجَّل فروق جنسية في الاستفادة من الخدمات. ومع ذلك، واجهت الدراسة تحديات مثل نقص الموارد البشرية والمادية، ما يستدعي تعزيز التدريب والتوعية للمرشدين وتوفير بيئة داعمة لضمان استدامة النتائج.
Abstract :
The aim of this study was to evaluate the role of guidance services (academic and psychological) in improving academic achievement through a field study at Brahimi Tabai Middle School - Sheria, Algeria. The questionnaire was used as a data collection tool, with the study population consisting of 284 fourth-year middle school students of both genders. The sample included 120 students selected through simple random sampling, based on a descriptive methodology. The results showed a positive relationship between receiving guidance and academic improvement, particularly through activities such as individual and group dialogue, along with a reduction in negative behaviors such as school dropout. No gender differences were recorded in the benefits from the services. However, the study faced challenges such as a lack of human and material resources, which necessitates enhancing training and awareness for counselors and providing a supportive environment to ensure the sustainability of results