Résumé:
إذا اعتمد "نيتشه" الجينالوجيا، و"فوكو" الأركيولوجيا فإن "جيل دولوز" قد اختار الاختلاف، ليتصل بفلسفات من التاريخ أمثال "كانط"، "ليبنتز" و"برغسون" ، ليعيد إنتاجها وفق روابط جديدة عبر الاختلاف والتكرار. لينهي فلسفة الجذر والساق .ويؤسس صورة جذمورية للفكر على سطح المحايثة، فلا تعرف البدايات ولا النهايات، بل الوسط من خلال رسم خطوط الترحال التي تقبل الانكسار ، الصدمة، والإجبار على التفكير. لتجعل الفيلسوف مبدعا من خلال الفن مجسدا ذلك في الأدب - بروست والعلامات - والرسم مع "باكون" والسينما تفكر ، إنه زمن العلامات التي جعلت الافتراضي واقعي لقوله:" إن الفلسفة إبداع المفاهيم".
Abstract:
If Nietzsche adopted genealogy, and Foucault archaeology, then Gilles Deleuze chose difference, connecting himself to historical philosophies such as those of Kant, Leibniz, and Bergson. In doing so, he sought an innovative constructive approach through which to reconfigure these philosophies, based on new relations rooted in difference and rhizomatic repetition. He thus puts an end to the philosophy of roots and trunks, establishing a new image of thought on the plane of immanence—an image that knows neither beginnings nor ends, but rather the middle.
Through the tracing of lines of flight that embrace rupture, shock, and the necessity of thinking, Deleuze redefines the philosopher as a creative artist—expressed in literature (Proust and signs), painting (with Bacon), and cinema as a form of thought. It is the age of signs, where the virtual becomes real, as he affirms: “Philosophy is the creation of concepts.”