Résumé:
يرى أرسطو أن الصداقة ليست فقط علاقة اجتماعية بل فضيلة أخلاقية أساسية تسهم في تحقيق الحياة السعيدة وميّز بين ثلاثة أنواع من الصداقة :
صداقة المنفعة، صداقة المتعة، و صداقة الفضيلة،معتبرا الأخيرة أرقاها وأكثرها ثباتا لأنها تقوم على تقدير الخير في الآخر لذاته. هذه النظرة أثّرت لاحقا في الفلسفة الغربية خاصة في الفلسفات الحديثة والمعاصرة التي أعادت طرح مفهوم الصداقة كأفق للعيش المشترك وكمجال لبناء علاقات إنسانية تتجاوز الفردانية، فمثلا في الفكر المعاصر يرى بعض الفلاسفة مثل جاك دريدا أن الصداقة تحمل بعدا سياسيا وثقافيا، إذ تشكّل نموذجا لعلاقات لا تقوم على السلطة أو المصلحة بل على الاعتراف المتبادل والمشاركة في العالم، وهكذا فإن امتدادات مفهوم الصداقة عند أرسطو لا تزال حاضرة في محاولات التفكير في أسس التعايش الإنساني في ظل الأزمات الأخلاقية والاجتماعية المعاصرة.
Aristotle believes that friendship is not only a social relationship, but also a basic moral virtue that contributes to achieving a happy life. He distinguished between three types of friendship:
friendship of utility, friendship of pleasure, and friendship of virtue, Considering the latter the most refined and stable, because it is based on appreciating the good in others for their own sake. This view later influenced Western philosophy, particularly modern and contemporary philosophies, which re-introduced the concept of friendship as a horizon for coexistence and as a space for building human relationships that transcend individualism, For example, in contemporary thought, some philosophers, such as Jacques Derrida, believe that friendship has a political and cultural dimension, as it constitutes a model for relationships that are not based on power or interest, but rather on mutual recognition and participation in the world, Thus, the extensions of Aristotle's concept of friendship are still present in attempts to consider the foundations of human coexistence in light of contemporary moral and social crises.