Résumé:
Academic Summary This study -presented in the form of a visual reportage- aims to investigate how children with autism experience and cope with social exclusion within their communities. Additionally, the study focuses on understanding the support provided to children with autism at the Alaa Center for Early Intervention and Special Education for Children with Intellectual Disabilities and Autism in the Wilaya of Tébessa. The center’s mission is to foster the development of these children’s abilities, encourage their growth, and facilitate their integration with typically developing peers, enabling them to engage actively in society. The study employes the filmed reportage as a methodological and journalistic tool, given its appropriateness and proximity to the nature of the subject matter. The research process followed the different stages of reportage production and relied primarily on direct observation and semi-structured interviews as tools to collect relevant data aligned with the predefined research objectives. The findings demonstrate that children with autism are an integral part of society and possess the same right to a dignified life as others. They should not be marginalized or socially isolated. The study concludes that it is imperative for society to support their inclusion and empower them to overcome the challenges of their condition—regardless of the severity of the disability
تهدف الدراسة التي تمثلت في روبورتاج مصور إلى معرفة كيف يواجه أطفال التوحد معاناة كما تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على ذوي التوحد في المركز النفس ي ، الإقصاء الإجتماعي في المجتمع البيداغوجي الخاص للتربية و التعليم التخصص ألاء للتكفل المبكر و التربية الخاصة ل ذوي الإعاقة بهدف تنمية قدراتهم و تشجيعهم و الدفع بيهم للاندماج مع أقرانهم ، الذهنية و التوحد لولاية تبسة العاديين لتفاعل في المجتمع بصورة فعالة . و لقد اعتمدنا في دراستنا على الروبورتاج المصور لأنه هو النوع الصحفي الأنسب و الأقرب من حيث طبيعة الموضوع و تطرقنا إليه من خلال مراحله المختلفة ، اعتمدنا على الملاحظة و المقابلة لتحقيق التي تحديدها مسبقا و توصلنا إلىأن فئة التوحد هم فئة كغيرهم من فئات المجتمع لديهم الحق في الحياة الكريمة وعدم إقصاءهم و عزلتهم على المجتمع تشجيهم على الاندماج و تحدي الإعاقة مهما بلغت نسبتها .