Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى مقاربة الطقوس الجنائزية في المجتمع النبي من منظور انتربولوجي، بوصفها ممارسات رمزية وثقافية تعكس تصور الجماعة للموت، وتكشف من أبناء تنظيم العلاقات الاجتماعية في لحظة حرجة تمس البنية العائلية والدينية والمجتمعية. وقد تم اعتماد المنهج الكيفي القائم على الملاحظة بالمعايشة والمقابلة: الفاعلين الاجتماعيين، في محاولة لفهم كيفية استمرار بعض الطقوس وتحول بعضها الآخر في ظل التحولات الاجتماعية والثقافية والاقتصادية التي تشهدها المدينة.
انقسمت الدراسة إلى 4 فصول رئيسة. تتناول الأول المقاربة المفاهيمية والمنهجية والثاني أبرز المقاربات النظرية المفسرة للطقوس بينما ركز الفصل الثالث على تحليل الممارسة الطقسية، كما تتجلى في الواقع الميداني. من لحظة الاحتضار إلى ما بعد الدفن وصولا إلى الولائم الجنائزية ودلالتها الرمزية والاجتماعية، أما الفصل الرابع فكان مخصصا لتميز ما هو ثابت في هذه الطقوس، من ممارسات راسخة تحيه إنتاج الانتهاء الجماعي، وما هو متحول يعكس قابلية المجتمع الإعادة تشكيل الرمزي والديني وفق شروط معيشية جديدة
وقد خلقت الدراسة إلى أن الطقس الجنائزي في المجتمع التي لا يزال يحتفظ بجوهره التقليدي في العديد من جوانبه. إلا أنه عرف في السنوات الاخيرة تحولات توحيه دقس ات دلالته وممارسته واشكال تمثله نتيجة تداخل عوامل متعددة من بينها التحديث. تغير نمط الحياة وظهور فاعليين جدد في تنظيم الموت. وهو ما يعكس أن الطقوس حتى وإن بدت محافظة تظل فضاء دنيا ميكيا الاعادة انتاج المعنى والت حول الهوية والانتماء.
Abstract :
This study aims to explore funeral rituals in The Tebession Society from an anthropologicol perspective viewing them as Symbolic and Cultural practices that reflect the Communitys pre percepation of death and neveal the pattinson patterns of org anizing social relations during a Critical moment that affects familial, religious, and societal structures. A qualitative method ethod dogy was adopted, based en participant observation and open interviews with social actors, inan attempt to understand how so (some rituals persist While others und ergo transformation anid the ongoing social, Cultured and economic changes inthe City.
The Study is Structured into four mam chapters. The first presents the Conceptual and methodological framework. The Second escamines the main theoretical approachesto rituals (functionalism, Symbolic interpretation, rites of passage and social transformation). The Third chapter analyzes the ritual practices as they appear in the filed from the morment of dying to post-bwrial Customs, including fumeral feasts and their symbolic and social meanings The fourth chaftor distinguishes between what remaim, Constant in these ritual deep-rosteb practices that repes neproduce collective belonging and what is changing, changing, reflecting the Community's Capacity to reshape the Symbolic and religious. New lilling Conditions. In response to
The Stinaly Concludes that funeral rituals in the Tebessian Society Still retain many of their in their traditional, elements. Howeve in recent years, they have underogone significant transformati affecting their meaning, practices ant representations. These changes are the result of Various factors including modernizatio lifestyle Shifts, and the emergence of new actors in the organizatio of death. This reveals that rituals, even when they appear Conservativ remain dynamic spaces for the reproduction of meaning and negotiation of identity and belonging.