Résumé:
تتناول هذه الدراسة موضوع رقمنة الأرشيف في جامعة العربي التبسي، باعتباره من المواضيع الحيوية التي تواكب التحولات التكنولوجية والإدارية في المؤسسات الجامعية الجزائرية. وتهدف الدراسة إلى إبراز أهمية التحول من الأرشفة الورقية التقليدية إلى الأرشفة الرقمية، مع التركيز على واقع التطبيق العملي داخل جامعة العربي التبسي، من حيث الإمكانيات المتاحة، والتحديات التي تعيق تقدم العملية.
انطلقت الدراسة من خلفية نظرية تناولت المفاهيم الأساسية للأرشفة والرقمنة، وأهميتها في تسهيل الوصول إلى المعلومات وحفظ الذاكرة المؤسساتية، كما تم التطرق إلى المعايير الدولية والتشريعات القانونية المنظمة لهذا المجال. ثم انتقلت إلى الجانب الميداني من خلال إجراء مقابلات مع موظفي مصلحة الأرشيف والإدارات المعنية، وتحليل واقع الرقمنة على مستوى الجامعة. وقد أظهرت النتائج أن مشروع رقمنة الأرشيف في الجامعة لا يزال في مرحلة أولية، ويواجه عدة صعوبات من بينها غياب استراتيجية واضحة، نقص التكوين المتخصص، محدودية الموارد التقنية، وضعف التنسيق الإداري. ورغم هذه العراقيل، تم تسجيل وعي إيجابي لدى بعض الإطارات حول أهمية الرقمنة وضرورتها المستقبلية.
توصلت الدراسة في الأخير إلى ضرورة تبنّي رؤية مؤسساتية واضحة لرقمنة الأرشيف الجامعي، ووضع خطة مرحلية مدعومة بتجهيزات تقنية ملائمة، مع تعزيز الكفاءات البشرية وتكييف الإطار القانوني ليتماشى مع التحولات الرقمية الحديثة.
Abstract:
This study explores the topic of archive digitization at Larbi Tebessi University, considering it a vital and timely issue aligned with the technological and administrative transformations taking place within Algerian academic institutions. The main objective of the research is to highlight the importance of shifting from traditional paper-based archiving to digital archiving, with a particular focus on the practical reality at the university level in terms of available resources and prevailing challenges.
The study began with a theoretical overview of key concepts such as archiving, digitization, and their institutional significance in improving access to information and preserving institutional memory. It also examined international standards and the national legal framework governing digital archiving. The fieldwork component relied on interviews conducted with archive department staff and administrative personnel to assess the actual implementation of digitization processes at the university. Findings revealed that digitization efforts are still in the preliminary stage, hindered by several challenges including the absence of a clear institutional strategy, lack of specialized training, limited technical infrastructure, and weak administrative coordination. Nonetheless, a growing awareness of the importance of digital transformation was observed among some staff members.
The study concludes by recommending the development of a clear institutional vision for digitizing university archives, supported by adequate technological resources, phased implementation plans, and reinforcement of human competencies, along with updating the legal framework to align with current digital transformations.