Résumé:
هدفت هذه الدراسة الي معرفة مساهمة برنامج التربية المدنية في تعزيز قيم المواطنة للسنة الرابعة من التعليم المتوسط دراسة تحليلية لمتوسطة محمد بوضياف _تبسة_ وذلك من خلال الاجابة على التساؤل الرئيسي الذي مفاده : هل يساهم برنامج التربية المدنية في تعزيز قيم المواطنة لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط؟ وفي سبيل الاجابة على التساؤل صيغت مجموعة من التساؤلات الفرعية :
1هل محتوى كتاب التربية المدنية للسنة رابعة متوسط يساهم بشكل فعال في تنمية قيم المواطنة لدى التلاميذ؟
2هل الانشطة والتمارين الواردة في كتاب التربية المدنية تساهم في تنمية السلوك المدني والمسؤولية الاجتماعية لدى التلاميذ ؟
3هل تضمين مفاهيم المواطنة في كتاب التربية المدنية يساعد على تعزيز وعي التلاميذ بحقوقهم وواجباتهم داخل المجتمع ؟
تم استخدام المنهج الوصفي والاعتماد على اسلوب العينة حيث يتمثل مجتمع الدراسة في تلاميذ السنة الرابعة متوسط المقرر عددهم 150 تلميذ وتم اختيار العينة العشوائية البسيطة تكونت من 108 تلميذ موزعين على 4 اقسام "السنة الرابعة متوسط " كما تم الاعتماد على المقابلة وتحليل مضمون الكتاب كأداة لجمع البيانات واستخدام البرنامج الاحصائية SPSSلتفريغ البيانات
Abstract
This study aimed to explore the contribution of the Civic Education program in promoting citizenship values among fourth-year middle school students—an analytical study of *Mohamed Boudiaf Middle School in Tebessa*. The research addressed the main question: *Does the Civic Education program contribute to enhancing citizenship values among fourth-year middle school students?* To answer this, several sub-questions were formulated:
1. Does the content of the fourth-year middle school Civic Education textbook effectively contribute to developing citizenship values among students?
2. Do the activities and exercises in the Civic Education textbook foster civic behavior and social responsibility in students?
3. Does the inclusion of citizenship concepts in the textbook help strengthen students' awareness of their rights and duties within society?
A descriptive methodology was employed, using a sampling approach. The study population consisted of 150 fourth-year middle school students, with a simple random sample of 108 students selected from four classes. Data collection tools included interviews and textbook content analysis, while the statistical software *SPSS* was used for data processing.