Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة الصعوبات التي تعيق توظيف أساليب التقويم الواقعي في مرحلة التعليم الابتدائي، انطلاقا من كون هذا النوع من التقويم يعد بديلا بيداغوجيا حديثا يسعى إلى قياس القدرات الفعلية للمتعلمين من خلال وضعيات حياتية واقعية. ركزت الباحثة على العوامل التي تحول دون تفعيل هذا النمط في المدرسة الجزائرية، منها ما يتعلق بالأستاذ، والإدارة المدرسية، والتلميذ، والموارد المتاحة.
اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، مستعينة باستبيان موجه لعينة من أساتذة التعليم الابتدائي ببعض مدارس بلدية تبسة. وتم تحليل البيانات وفق برنامج SPSS.
أظهرت النتائج أن هناك صعوبات كبيرة تعيق تطبيق أساليب التقويم الواقعي، أبرزها نقص التكوين البيداغوجي، ضغط البرامج، الاكتظاظ، ونقص الوسائل. كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات مثل الجنس ونوع التوظيف والخبرة المهنية. أوصت الباحثة بضرورة توفير تكوين متخصص للأساتذة، وتعديل الظروف التنظيمية داخل المدرسة لتسهيل دمج التقويم الواقعي.
Abstract:
This study aims to identify the main difficulties hindering the use of authentic assessment methods in primary education, considering this form of assessment as a modern pedagogical alternative designed to measure students' real-life competencies through meaningful learning tasks. The researcher focused on obstacles related to teachers, school administration, students, and the availability of resources.
The study employed a descriptive-analytical approach, using a structured questionnaire administered to a sample of primary school teachers in several schools within the municipality of Tebessa. Data analysis was conducted using the SPSS program.
Findings revealed significant challenges in implementing authentic assessment, including insufficient pedagogical training, curriculum overload, overcrowded classrooms, and lack of materials. The study also found statistically significant differences related to gender, type of employment, and teaching experience. The researcher recommended providing specialized teacher training and improving organizational conditions within schools to support the integration of authentic assessment