Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

دراسة ميدانية لأساتذة قسم علم الاجتماع بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة تبسة Moodle اتجاهات الأساتذة الجامعيين نحو فعالية المنصة التعليمية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author شايب, أمال
dc.date.accessioned 2025-09-14T09:05:15Z
dc.date.available 2025-09-14T09:05:15Z
dc.date.issued 2025-06-02
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13019
dc.description.abstract هدف هده الدراسة إلى إبراز اتجاهات الأساتذة الجامعيين حول المنصة التعليمية الإلكترونية Moodle ، والرامية إلى تحسين وتطوير جودة التعليم الجامعي باعتبار أن التعليم الإلكتروني عملية اتصالية تدخل ضمن التخصص، وأنجزت هذه الدراسة للإجابة على التساؤل الرئيسي: مااتجاهات الأساتذة الجامعيين بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية لجامعة تبسة حول فعالية المنصة التعليمية الإلكترونية موودل؟ حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي الذي يناسب طبيعة الدراسة، كما اعتمدنا على استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات، من خلال مجتمع المكون من (36)أستاذ وأستاذة وقد أسفرت النتائج يمكن القول إن استخدام منصة “مودل” في الوسط الجامعي لا يتأثر بشكل جوهري بالمحددات السوسيووظيفية مثل الجنس، والرتبة الأكاديمية، والخبرة المهنية. هذا الاستنتاج يعكس مستوى معينا من التماثل في التفاعل مع التكنولوجيا التعليمية داخل الفضاء الجامعي، حيث يبدو أن الانخراط في المنصة الرقمية يتجاوز هذه الفروقات التقليدية، مما يبرز نوعا من التحييد التكنولوجي للعوامل الاجتماعية والمهنية. -وعلى الرغم من وجود تصورات متفاوتة بين الأساتذة بشأن تنوع استخدام “مودل” بحسب المكانة العلمية، إلا أن هذه التصورات لا تشمل جميع الأبعاد المتعلقة بالاستخدام، مما يشير إلى أن تأثير البنية الهرمية في الحقل الأكاديمي على الممارسة الرقمية يظل محدودا وغير شامل. بمعنى آخر، فإن التدرج في المكانة العلمية لا ينعكس بصورة حاسمة على سلوكيات الاستخدام، ما يدعم فكرة أن التكنولوجيا التعليمية تتيح فرصا متقاربة نسبيا لمختلف الفئات الأكاديمية. -وفيما يتعلق بالوعي بأهمية الاستخدام المنتظم للمنصة في تحقيق الأهداف التعليمية، فقد أظهر الأساتذة اتفاقا عاما على ضرورة هذا الاستخدام، غير أن هذا الوعي لم يترجم إلى فروق إحصائية ذات دلالة، ما يكشف عن فجوة واضحة بين الإدراك النظري والممارسة الفعلية. ويحتمل أن تعود هذه الفجوة إلى عوامل تنظيمية أو تقنية أو حتى ثقافية تحول دون التفعيل الكامل للإمكانات التي توفرها المنصة. -أما من زاوية تقييم أداء الطلبة من خلال الموارد الرقمية المتاحة، فقد بينت النتائج وجود وعي واسع بين الأساتذة بضعف وكفاية هذه الموارد، وهو ما يعكس بوضوح وجود قصور هيكلي في المنظومة الرقمية الجامعية. ويبرز هذا المعطى الحاجة الملحة إلى مراجعة شاملة، تشمل تطوير المحتوى الرقمي وتحديث البنية التحتية التقنية، بما يسهم في تعزيز فعالية التعليم الإلكتروني وتحسين جودة الخدمات التعليمية المقدمة عبر الوسائط الرقمية. Abstract: The aim of this study was to highlight the attitudes of university professors toward the electronic educational platform Moodle, which seeks to improve and enhance the quality of university education, based on the understanding that e-learning is a communicative process closely tied to academic specialization. This study was conducted to answer the main research question: What are the attitudes of faculty members at the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Tebessa regarding the effectiveness of the Moodle educational platform? The descriptive approach was adopted, as it suits the nature of the study, and a questionnaire was used as the primary tool for data collection. The study sample consisted of 36 faculty members (male and female). The findings revealed that the use of the Moodle platform in the university setting is not significantly influenced by socio-professional determinants such as gender, academic rank, or professional experience. This result reflects a certain level of uniformity in the interaction with educational technology within the academic environment, suggesting that digital engagement through the platform transcends traditional demographic differences. In this context, technology appears to neutralize social and professional factors. Although there are varying perceptions among faculty members regarding the extent of Moodle use based on academic status, these perceptions do not encompass all dimensions of usage. This indicates that the hierarchical structure within academia has a limited and non-comprehensive influence on digital practices. In other words, academic ranking does not strongly determine usage behavior, reinforcing the notion that educational technology offers relatively equal opportunities to different academic groups. Regarding the perceived importance of regular platform use to achieve educational goals, faculty members generally agreed on the necessity of such usage. However, this awareness was not reflected in statistically significant differences, revealing a clear gap between theoretical understanding and practical application. This gap may stem from organizational, technical, or even cultural barriers that hinder the full activation of the platform’s potential. From the perspective of student performance assessment using available digital resources, the findings showed that faculty members are widely aware of the limitations and insufficiencies of these resources. This clearly reflects a structural deficiency in the university’s digital system. This insight highlights the urgent need for a comprehensive overhaul, including the development of digital content and the upgrading of technical infrastructure, to enhance the effectiveness of e-learning and improve the quality of educational services delivered through digital media. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الاتجاهات، الأساتذة الجامعيين، المنصة التعليمية moodle، جامعة تبسة ، Attitudes, University Professors, Moodle Educational Platform, University of Tebessa en_US
dc.title دراسة ميدانية لأساتذة قسم علم الاجتماع بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة تبسة Moodle اتجاهات الأساتذة الجامعيين نحو فعالية المنصة التعليمية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée