Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور الأنشطة اللاصفية في تعزيز التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، من خلال دراسة ميدانية أجرية في مدرسة التميز الخاصة، وتندرج هذه الدراسة ضمن مجال علم اجتماع التربية، الذي يعنى بتحليل آليات التنشئة الاجتماعية داخل الفضاء المدرسي، والعوامل التي تسهم في بناء شخصية الطفل وتنمية قدراته التواصلية والاجتماعية.
تمحورت إشكالية الدراسة حول السؤال التالي: ما مدى مساهمة الأنشطة اللاصفية في تعزيز التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية؟ مع تسليط الضوء على أدوار الأنشطة الثقافية، الرياضية والفنية في تطوير مهارات مثل التعاون، الإصغاء، التعبير والانتماء.
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي مدعوما بأسلوب الدراسة الميدانية باستخدام أداة الاستبيان، التي وجهت إلى عينة قصدية من التلاميذ، وقد كشفت النتائج أن الأنشطة اللاصفية تساهم بشكل فعال في تعزيز العلاقات الإيجابية بين التلاميذ، وتطوير التفاعل الجماعي، وتحسين مناخ الحياة المدرسية، كما تعد هذه الأنشطة وسيلة لتقليص مشاعر العزلة واللاتفاعل، خاصة في سياقات التعليم الخاص، ومع ذلك فقد تم رصد بعض التحديات، مثل ضعف التكوين البيداغوجي للمشرفين، وقلة الموارد وغياب رؤية مؤسساتية واضحة لتفعيل هذه الأنشطة.
وتخلص الدراسة إلى أن دمج الأنشطة اللاصفية في المشروع التربوي للمؤسسة التعليمية بشكل ممنهج يعد خيارا تربويا وسوسيولوجيا ضروريا، يسهم في تكوين شخصية متوازنة وقادرة على التفاعل والاندماج الإيجابي داخل المجتمع
Abstract:
This study aims to explore the role of extracurricular activities in enhancing social interaction among primary school students, through a field study conducted at Al-Tamayoz Private School. This study falls within the field of educational sociology, which analyzes the mechanisms of socialization within the school environment and the factors that contribute to shaping a child's personality and developing their communication and social abilities.
The study's problem revolved around the following question: To what extent do extracurricular activities contribute to enhancing social interaction among primary school students? It also highlighted the roles of cultural, sports, and artistic activities in developing skills such as cooperation, listening, expression, and belonging. The study relied on a descriptive-analytical approach, supported by a field study method using a questionnaire, which was administered to a purposive sample of students. The results revealed that extracurricular activities effectively contribute to strengthening positive relationships among students, developing group interaction, and improving the school climate. These activities also represent a means of reducing feelings of isolation and disengagement, especially in private education contexts. However, some challenges were identified, such as the weak pedagogical training of supervisors, limited resources, and the absence of a clear institutional vision for implementing these activities.
The study concludes that systematically integrating extracurricular activities into the educational project of the educational institution is a necessary pedagogical and sociological choice that contributes to the formation of a balanced personality capable of interacting and integrating positively within society.