Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

دور منهاج العلوم الطبيعية في تنمية التربية الصحية لدى تلميذ مرحلة التعليم المتوسط "من وجهة نظر أساتذة العلوم الطبيعية" -دراسة ميدانية بمتوسطات بلدية الشريعة ولاية تبسة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author قواسمية, مالية
dc.date.accessioned 2025-09-14T10:54:13Z
dc.date.available 2025-09-14T10:54:13Z
dc.date.issued 2025-06-24
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13029
dc.description.abstract حاولنا في هذه الدراسة الوقوف على مدى تغطية منهاج العلوم الطبيعة والحياة للمواضيع الصحية ومساهمتها في تنمية التربية الصحية لدى التلميذ من وجهة نظر أساتذة مادة علوم الطبيعة والحياة في مرحلة التعليم المتوسط، والتعرف على الطرق والأساليب المعتمدة من طرفهم لتوظيفها داخل الصف الدراسي، ومدى ملاءمتها لخصوصيات التلميذ، والأثر الفعلي لهذه المضامين على سلوكه الصحي. وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي وتم استخدام أداة جمع البيانات المتمثلة في المقابلة والاستمارة ، وبلغت عينة دراستنا 31 مبحوث بمتوسطات بلدية الشريعة لكلا الجنسين. وأهم النتائج المتوصل إليها ما يلي: - أن منهاج العلوم الطبيعة والحياة يغطي بشكل متوسط ومقبول مواضيع داعمة للتربية الصحية، وهذا مؤشر ايجابي على اهتمام منهاج العلوم الطبيعة بالمواضيع الصحية، وتضمنه الواضح لمفاهيمها وتنوعها، ولكن تغطية متوسطة قد يرجع إلى التوزيع غير المتوازن للمواضيع ومحدوديته، وهذا ما لاحظناه في البرنامج السنوي لمادة العلوم الطبيعية أن المواضيع موزعة للسنتين الأولى والرابعة بينما لا توجد تغطية للمواضيع التربية الصحية للمستويين الثانية والثالثة. - أن أغلبية أساتذة مادة العلوم الطبيعية يعتمدون على أساليب متنوعة في تدريس المواضيع الصحية، وهذا يشير إلى تقييم إيجابي لجميع الأساتذة ووعيهم بأهمية التربية الصحية واتفاق كبير بينهم حول ضرورة تنويع الأساليب ووسائل التعليم في تدريس مادة العلوم الطبيعية ومدى فعاليتها في زيادة الوعي الصحي وترسيخها لدى التلميذ وتحقيق التنمية الصحية العامة. - أن منهاج العلوم الطبيعة والحياة يسهم بشكل فعال في تزويد التلاميذ بمعارف صحية، وهذا قد يشير إلى أن المعلومات الصحية التي يكتسبها التلاميذ من الشرح النظري تزيد من ثقافته الصحية وينفذها في حياته اليومية مما يؤدي إلى اكتساب سلوكات صحية إيجابية. Summary of study In this study, we attempted to determine the extent to which the Natural and Life Sciences curriculum covers health topics and their contribution to developing student health education, from the perspective of Natural and Life Sciences teachers at the intermediate level. We also examined the methods and approaches they use to employ these topics in the classroom, their suitability to students' specific needs, and the actual impact of these contents on their health behavior. We relied on a descriptive approach and used interviews and questionnaires as data collection tools. Our study sample consisted of 31 male and female respondents from the Sharia Municipality. The most important findings are as follows: - The Natural and Life Sciences curriculum covers moderately and acceptable topics supporting health education. This is a positive indicator of the Natural Sciences curriculum's focus on health topics and its clear inclusion of relevant concepts and diversity. However, the moderate coverage may be due to the unbalanced and limited distribution of topics. This is what we observed in the annual Natural Sciences curriculum: topics are distributed across the first and fourth years, while health education topics are not covered for the second and third years. The majority of natural science teachers rely on a variety of methods in teaching health topics. This indicates a positive assessment of all teachers and their awareness of the importance of health education. - There is widespread agreement among them on the need to diversify teaching methods and means in natural science teaching and their effectiveness in raising and instilling health awareness among students and achieving general health development. - The natural sciences and life sciences curriculum contributes effectively to providing students with health knowledge. This may indicate that the health information students acquire through theoretical instruction enhances their health culture and implements it in their daily lives, leading to the acquisition of positive health behaviors. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject المنهاج، العلوم الطبيعية، التربية الصحية، تعليم مرحلة المتوسطة ، Curriculum - Natural Sciences - Development - Health Education - Student - Middle Education Stage en_US
dc.title دور منهاج العلوم الطبيعية في تنمية التربية الصحية لدى تلميذ مرحلة التعليم المتوسط "من وجهة نظر أساتذة العلوم الطبيعية" -دراسة ميدانية بمتوسطات بلدية الشريعة ولاية تبسة en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée