Résumé:
- تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على كيفية توظيف منصة الفايسبوك في التسويق الشبكي للمنتجات المصنعة طبيعيا من خلال التعرف على أهمية استخدام منصة الفايسبوك في التسويق الشبكي من وجهة نظر مسوقي شركة أرفيا، وتحديد الاستراتيجيات الاتصالية المتبعة من قبلها عبر المنصة، وتحليل العوامل المؤثرة على نجاح التسويق الشبكي عبر منصة الفايسبوك للمنتجات المصنعة طبيعيا لشركة أرفيا، ورصد الصعوبات والعقبات التي تواجه الشركة في تنفيذ استراتيجياتها ـ
- تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي من خلال استبيان إلكتروني لعينة من مسوقي الشركة قدر عددهم بـ 212، وصلنا إليهم عن طريق عينة الكرة الثلجية و اعتمدت الدراسة في بنائها النظري على نظرية الشبكات الاجتماعية.
- وتوصلت الدراسة إلى أن منصة الفايسبوك تؤدي دورا محوريا في الوصول إلى جمهور واسع من العملاء، وتساعد على نشر المحتوى الترويجي،وتحسين الصورة الذهنية للشركة ،وأظهرت النتائج أيضا أن الاستراتيجيات الاتصالية الناجحة تعتمد على التفاعل المباشر والمحتوى الجذاب ، كما بينت الدراسة أن الشركة تواجه مجموعة من التحديات المتمثلة في نقص التفاعل وقلة الوعي بالمنتجات الطبيعية لذلك يجب عليها التركيز على أهمية تدريب المسوقين على أدوات التواصل الفعالة، وزيادة المحتوى التعليمي عن فوائد المنتجات الطبيعية.
Summary :
This study aims to explore how the Facebook platform can be utilized for network marketing of naturally manufactured products.It seeks to understand the impirtance if using facebook for network marketing from the perspective of marketers at Arvia company ;identify the communication strategies employed by the company on the plateform ;analyze the factirs influencing the success if network marketing for Arvia’s natural products via Facebook ;and dociment the challenges and obstacles the company faces in implementing its strategies.
-The staty relied on a descriptive approach ;using an electronic questionnaire distributed to a sample of 212 marketers from thecomâny,selected through snowball sampling.the theortical framework if the study was based on social network theory.
-The findings revealed that facebook plays a pivotal role in reaching a broad audience ,promoting content,and enhancing the company’s brand image.The results also indicated that succesful communication strategies depend on direct interaction and engaging content .Additionally,the study highlighted challenges such as low engagement and limited awareness of natural products.To address these,the comany should focus on training marketers in effective communication tools and increasing educational content about the benefits if natural products