Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
مطروح أصيل, الوافي الطاهر |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-15T09:19:34Z |
|
dc.date.available |
2025-09-15T09:19:34Z |
|
dc.date.issued |
2025-06-11 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13040 |
|
dc.description.abstract |
Jيعتبر الرضى الوظيفي أحد أهم المواضيع التي لاقت اهتمام وعناية الباحثين في مختلف العلوم الإنسانية والاجتماعية لأنه يتعلق بفئة هامة من المجتمع, وهي فئة الموظفين الذين يقضون جزء كبيرا من حياتهم في العمل وهذا ما جعله من الأهداف الضرورية التي يسعى الأفراد والمنظمات على حد سواء لتحقيقها, حيث تعمل المؤسسات اليوم على دراسة محددات الرضى الوظيفي ومؤشراته والعوامل المتحكمة فيه قصد بلوغه.
ويعتبر توظيف تكنولوجيات الاتصال في العملية الإدارية في المؤسسة أحد أهم هذه المحددات والعوامل والتي قد تساهم بقدر كبير في تخفيف الأعباء الوظيفية وتحسين المناخ التنظيمي, ومنه زيادة مستويات الرضى الوظيفي وهذا ما تم الكشف عنه في هذه الدراسة والتي تبدأ بتساؤل رئيسي مفاده دور تكنولوجيات الاتصال في تحقيق الرضى الوظيفي, وهي عبارة عن دراسة ميدانية أجريت بمؤسسة اتصالات الجزائر وحدة تبسة, حيث تم فيها الاعتماد على منهج دراسة الحالة في وصف الظاهرة وتحليلها, وفي إطار جمع البيانات تم الاستعانة بأداة المقابلة غير المقننة في المرحلة الاستطلاعية والمقننة ذات الأسئلة المفتوحة في المرحلة الميدانية من خلال إجراء خمس مقابلات على مستوى أهم دوائر ومصالح المؤسسة, وبعد عرض وتحليل إجابات المحاورين خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تفيد بأن لتكنولوجيات الاتصال المستخدمة على مستوى المؤسسة دور إيجابي ومساهمة في تحسين سيرورة العملية الاتصالية, تحسين المناخ التنظيمي, زيادة وتيرة الأداء العام, رفع مستوى الرضى الوظيفي للموظفين.
Job satisfaction is considered one of the most important topics that has attracted the attention and interest of researchers in various social and human sciences, as it concerns a vital segment of society—employees who spend a significant part of their lives at work. This has made job satisfaction a crucial goal that both individuals and organizations strive to achieve. Today, institutions focus on studying the determinants, indicators, and influencing factors of job satisfaction in order to attain it. One of the most significant of these determinants is the use of communication technologies in the administrative process within the institution. These technologies can greatly contribute to reducing job burdens, improving the organizational climate, and consequently increasing levels of job satisfaction. This is the central focus of the current thesis, which seeks to answer the main research question: What is the role of communication technologies in achieving job satisfaction? This is a field study conducted at Algeria Telecom, Tebessa Unit. The case study method was adopted to describe and analyze the phenomenon. For data collection, the study relied on unstructured interviews during the exploratory phase and structured interviews with open-ended questions during the field phase. Five interviews were conducted across the institution’s key departments, including: the Technical Department, Commercial Department, Human Resources and Logistics Department, Finance and Accounting Department, and the Secretary’s Office. After presenting and analyzing the respondents' answers, the study concluded with a set of findings that highlight the positive and contributing role of the communication technologies used within the institution in: Enhancing the communication process within the organization. Improving the organizationalclimate. Increasing the overall performance pace. Raising the level of job satisfaction among employees. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
تكنولوجيات الاتصال , الرضى الوظيفي , المؤسسة ، Communication technologies, job satisfaction, Algeria Telecom Tebessa Unit. |
en_US |
dc.title |
دور تكنولوجيات الاتصال في تحقيق الرضى الوظيفي, دراسة حالة المديرية العملياتية للاتصالات تبسة |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée