Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
ملوك علاء الدين, بوخروفة ضرار |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-15T09:57:27Z |
|
dc.date.available |
2025-09-15T09:57:27Z |
|
dc.date.issued |
2025-06-10 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13047 |
|
dc.description.abstract |
هدفت الدراسة إلى تسليط الضوء على أحد عناصر المزيج الاتصالي التسويقي، ألا وهو الإشهار، إذ يعد ركيزة أساسية لا يمكن الاستغناء عنها، لما له من تكامل مع باقي عناصر هذا المزيج، ودوره الفعال في تحقيق أهداف المؤسسة الاقتصادية الخدمية، كما يرمي البحث إلى دعوة الباحثين على الاهتمام بمثل هذه المواضيع، ويولوها القدر الكافي من البحث والدراسة. من خلال طرح الإشكالية ما مساهمة الإشهار في تحقيق أهداف المؤسسة الخدمية اتصالات الجزائر وكالة الونزة؟
واعتمدنا في دراستنا على عينة بالطريقة العشوائية بسيطة، و قد بلغت عينة الدراسة حوالي 40 عميل من عملاء وكالة اتصالات الجزائر الونزة ولاية تبسة .
اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي باعتباره المنهج المناسب، ولقد استعملنا كل من الملاحظة العلمية واستمارة الاستبيان موجهة زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر وكالة الونزة ولاية تبسة اعتمدنا على نظام إحصاء spss في جمع وتحليل البيانات المحصل عليها.
وختمنا دراستنا مجموعة من النتائج والتوصيات وأبرزها للإشهار تأثير إيجابي في تكوين الصورة الذهنية للمؤسسة وهذا ما توصلنا إليه في شركة اتصالات الجزائر وكالة الونزة. وكتوصية التركيز على العلاقات العامة وإبراز خصائصها كونها عنصر ذو تأثير ايجابي في تكوين الصورة الذهنية وتعزيزها لدى الزبون.
Abstract:
The study aimed to shed light on one of the elements of the marketing communication mix, namely advertising. It is an essential and indispensable pillar, due to its integration with the other elements of this mix and its effective role in achieving the objectives of the service-oriented economic institution. The study also aims to encourage researchers to pay attention to such topics and devote sufficient research and study to them. By posing the question: What is the contribution of advertising to achieving the objectives of the service institution, Algeria Telecom, El Ouenza Agency?
We relied on a random sample for our study, which comprised approximately 40 customers of Algeria Telecom El Ouenza Agency, Tebessa.
We adopted the descriptive analytical approach as the appropriate method. We used both scientific observation and a questionnaire directed at customers of Algeria Telecom, El Ouenza Agency, Tebessa Province. We relied on the SPSS statistical system to collect and analyze the data obtained. We concluded our study with a set of findings and recommendations, most notably that advertising has a positive impact on shaping an organization's image. This is what we found at Algeria Telecom, the Ouenza Agency. As a recommendation, we should focus on public relations and highlight its characteristics, as it is an element that has a positive impact on shaping and strengthening the image of the customer |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
الإشهار، صورة المؤسسة ، Advertising, Institution Image |
en_US |
dc.title |
دور الإشهار في تحسين الصورة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية دراسة ميدانية مؤسسة اتصالات الجزائر–ونزة |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée