Résumé:
تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية الإستطلاعية التي تسعى أساسا إلى معرفة دور منصات التواصل الاجتماعي في تحسين الأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي، حيث إنطلقت من التساؤل الرئيسي ما دور منصات التواصل الاجتماعي في تحسين الأداء الوظيفي لدى أساتذة ثانوية هواري بومدين؟
وللوصول لذلك تهدف الدراسة لرصد أهم منصات التواصل الاجتماعي التي يعتمد عليها الأساتذة في التفاعل المهني والتربوي، وتحديد طبيعة الأنشطة التربوية والتعليمية التي يساهم استخدام هذه المنصات في تطويرها إضافة إلى تحليل تأثير استخدام منصات التواصل الاجتماعي على تطوير الكفاءات البيداغوجية والمهنية للأساتذة، ومدى مساهمتها في تحسين أدائهم الوظيفي.
وقد إستعانت الدراسة بالمنهج الوصفي المعتمد على التحليل، إضافة إلى توظيف أداة الإستبانة على 42 أستاذ(ة) من ثانوية هواري بومدين في إطار المسح الشامل، بالتالي توصلت الدراسة للنتائج التالية:
-أظهرت الدراسة أن منصات التواصل الاجتماعي أصبحت تلعب دورًا متناميًا في البيئة التعليمية، حيث تُستخدم من طرف الأساتذة كوسيلة مهنية تكميلية تسهم في تطوير الممارسات التربوية وتعزيز الأداء الوظيفي.
-وقد تبيّن أن لهذه المنصات قدرة ملحوظة على دعم التفاعل بين الأساتذة، وتوفير مصادر تعليمية متنوعة تساعدهم في التحضير للدروس، وتنويع الوسائل التعليمية، مما ينعكس إيجابًا على جودة العملية التعليمية.
-كما كشفت النتائج عن إدراك متزايد لدى الأساتذة بأهمية هذه المنصات في تطوير المهارات المهنية والبيداغوجية، لاسيما في مجالات مثل إعداد المحتوى الرقمي، تحسين التواصل مع التلاميذ، وتشجيع التكوين الذاتي.
- برز توجه إيجابي عام نحو اعتبار هذه الوسائل الرقمية أدوات مساعدة يمكن أن تدعم الوسائل الرسمية المعتمدة في القطاع التربوي.
Abstract
This study belongs to the category of descriptive and exploratory research, which primarily aims to investigate the role of social media platforms in enhancing job performance among secondary school teachers. The study originates from the central research question: What is the role of social media platforms in improving the job performance of teachers at Houari Boumediene Secondary School?To address this question, the study aims to identify the main social media platforms used by teachers for professional and pedagogical interaction, determine the types of educational activities that benefit from these platforms, and analyze the impact of social media use on the development of teachers' pedagogical and professional competencies, as well as their contribution to improving overall job performance.
The research employed a descriptive analytical approach, and utilized a questionnaire administered to 42 teachers at Houari Boumediene Secondary School as part of a comprehensive survey.
The study yielded the following key findings:-Social media platforms have increasingly become integral to the educational environment, with teachers adopting them as complementary professional tools that contribute to the improvement of pedagogical practices and job performance.-These platforms demonstrated a notable capacity to facilitate teacher interaction, provide diverse educational resources, assist in lesson preparation, and enrich instructional methods—all of which positively influence the quality of teaching.-The results also revealed a growing awareness among teachers regarding the importance of these platforms in enhancing both their professional and pedagogical skills, particularly in areas such as digital content creation, communication with students, and self-directed professional development.-Overall, the study highlighted a positive trend among educators toward viewing digital platforms as supportive tools that can complement officially adopted methods within the educational sector.