Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الدور المحوري الذي يلعبه الاتصال الرقمي في دعم وتعزيز جودة التعليم العالي،في ظل التحولات المتسارعة التي يشهدها العالم الرقمي والتكنولوجي، مع اختيار موظفي خلية جودة التعليم العالي بجامعة الشيخ العربي التبسي كنموذجا وقد تطرقت هذه الدراسة إلى الأطر النظرية للاتصال الرقمي من حيث المفاهيم،الأنواع،الأدوات مع التركيز على خصائصه التي تميزه عن الاتصال الرقمي التقليدي، كما تناولت الدراسة مفهوم جودة التعليم العالي أبعاده ومعاييره،ومؤشراته،حيث تمثلت إشكالية الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي:ما هو دور الاتصال الرقمي في ضمان جودة التعليم العالي ؟ واعتمدت في هذه الدراسة على منهج دراسة الحالة .مستخدمة الملاحظة واستمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات،وقد خلصت النتائج إلى وجود علاقة ايجابية بين تقنيات الاتصال الرقمي(كالتعليم الالكتروني،المنصات الجامعية،والبوابات الإعلامية)وبين رفع مستوى جودة التعليم،سواء من حيث تحسين الأداء التربوي،أو تسهيل التواصل بين مختلف الفاعلين،أو ضمان الشفافية والمتابعة المستمرة.
Abstract
This study aims to highlight the pivotal role of digital communication in supporting and enhancing the quality of higher education amidst the rapid transformations witnessed in the digital and technological world. Staff members of the Higher Education Quality Unit at Sheikh Al-Arabi Al-Tebessi University were chosen as a case study. The study delves into the theoretical frameworks of digital communication, covering its concepts, types, and tools, with a focus on the characteristics that distinguish it from traditional communication. It also examines the concept of higher education quality, including its dimensions, standards, and indicators.
The main problem addressed by the study was encapsulated in the following central question: What is the role of digital communication in ensuring the quality of higher education? A case study methodology was adopted for this research, utilizing observation and a questionnaire as data collection tools.
The findings revealed a positive relationship between digital communication technologies (such as e-learning, university platforms, and media portals) and the improvement of education quality. This improvement was evident in enhancing educational performance, facilitating communication among various stakeholders, and ensuring transparency and continuous monitoring.