Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بوملتوخة روميسة, براهمي بنت الفاتح شيماء |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-16T10:42:33Z |
|
dc.date.available |
2025-09-16T10:42:33Z |
|
dc.date.issued |
2025-06-04 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13084 |
|
dc.description.abstract |
جاءت هذه الدراسة بعنوان "تمثلات أساتذة التعليم المتوسط نحو مخاطر إدمان الألعاب الإلكترونية" تمحورت مشكلة الدراسة حول تمثل الأساتذة لمخاطر إدمان الألعاب الإلكترونية من خلال الإجابة على التساؤلات الفرعية التالية:
1. ما تمثلات أساتذة التعليم المتوسط للعوامل المؤدية إلى إدمان التلاميذ الألعاب الإلكترونية؟
2. ما تمثلات أساتذة التعليم المتوسط للآثار المترتبة عن إدمان التلاميذ للألعاب الإلكترونية؟
3. ما تمثلات أساتذة التعليم المتوسط لآليات الوقاية من مخاطر إدمان التلاميذ على الألعاب الإلكترونية؟
وقد هدفت إلى ما يلي:
التعرف على تمثلات أساتذة التعليم المتوسط للعوامل المؤدية إلى إدمان التلاميذ للألعاب الإلكترونية.
التعرف على تمثلات أساتذة التعليم المتوسط للآثار المترتبة عن إدمان التلاميذ للألعاب الإلكترونية.
التعرف على تمثلات أساتذة التعليم المتوسط لآليات التقليل من مخاطر إدمان الألعاب الإلكترونية.
وأجريت هذه الدراسة مع عينة من أساتذة التعليم المتوسط، وفي هذا المسعى استخدمنا المنهج الوصفي تم تحديده بأسلوب العينة القصدية، ولبلوغ نتائج البحث استخدما أداتي الملاحظة والمقابلة لجمع البيانات.
وخلصت الدراسة إلى عدة نتائج منها:
1. هناك عدة عوامل نفسية اجتماعية وتكنولوجية وثقافية تؤدي إلى إدمان التلاميذ للألعاب الإلكترونية ولا يمكن حصرها في عامل واحد بل هي مجموعة متداخلة تختلف من تلميذ لأخر.
2. إن إدمان الألعاب الإلكترونية ظاهرة ذات تأثيرات سلبية متعددة الأبعاد على التلاميذ، تشمل تدهور الأداء الدراسي، ظهور اضطرابات سلوكية خاصة السلوكيات العدوانية، ضعف التفاعل الاجتماعي.
3. آليات الوقاية من مخاطر إدمان الألعاب الإلكترونية وهي: تفعيل الرقابة الأسرية وتطوير شراكة فعالة بين المدرسة والأسرة لمتابعة سلوك التلميذ، تشجيع الأنشطة البديلة كالرياضة والهوايات الاجتماعية للحد من هذه الظاهرة.
Summary:
This study, titled "middle School Teachers' Perceptions of the Risks of Electronic Games Addiction," focused on teachers' perceptions of the risks of electronic games addiction by answering the following sub-question:
1. What are middle school teachers' perceptions of the factors leading to students' addiction to electronic games?
2. What are middle school teachers' perceptions of the effects resulting from students' addiction to electronic games?
3. What are middle school teachers' perceptions of prevention mechanisms against the risks of students' addiction to electronic games?
The study aimed to:
Recognize middle school teachers' perceptions of the factors leading to students' addiction to electronic games.
Identify middle school teachers' perceptions of the effects resulting from students' addiction to electronic games.
Recognize middle school teachers' perceptions of mechanisms to reduce the risks of electronic games addiction.
This study was conducted with a sample of middle school teachers. We used the descriptive approach, with a purposive sampling method. To achieve the research results, we used observation and interview tools for data collection.
The study concluded with several findings, including:
1. There are several psychological, social, technological, and cultural factors that lead to students' addiction to electronic games, which cannot be limited to a single factor but rather are an interconnected set that differs from one student to another.
2. Electronic games addiction is a phenomenon with multiple negative dimensions affecting students, including deterioration of academic performance, behavioral disorders, especially aggressive behaviors, and weak social interaction.
3. Prevention mechanisms against the risks of electronic games addiction include: activating parental supervision, developing effective partnerships between school and family to monitor student behavior, and encouraging alternative activities such as sports and social hobbies to limit this phenomenon. |
en_US |
dc.subject |
التمثلات الاجتماعية، الألعاب الالكترونية، إدمان الالعاب الالكترونية |
en_US |
dc.title |
تمثلات أساتذة التعليم المتوسط نحو مخاطر إدمان الألعاب الإلكترونية دراسة ميدانية بمتوسطة محمد بوضياف - تبسة |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée