Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

البعد الثوري في النشاط الفني الجزائري ( المسرح نموذجا 1945- 1962

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author خلايفية فاطمة الزهرة, حليمي ذكرى
dc.date.accessioned 2025-09-21T08:15:41Z
dc.date.available 2025-09-21T08:15:41Z
dc.date.issued 2025-06-03
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13115
dc.description.abstract شكل النشاط الفني خلال الحقبة الإستعمارية ظاهرة ثقافية وسياسية متعددة الأبعاد فكان لتجربة المسرحية دور بارز في تحوله من فن هامشي الى اداة ثورية فعالة ساهمت في صياغة الوعي الجمعي فإرتبطت نشأة المسرح في الجزائر بعدة تحولات أهمها زيارة الفرق الفنية العربية في بدايات القرن العشرين الى جانب ظهور الجمعيات والنوادي الثقافية التي وفرت فضاءاً لتطوير مسرح وطني، ومع تصاعد المقاومة ضد الإستعمار الفرنسي أصبح منبر سياسي إستطاع معالجة قضايا مجتمعه وتجاوز تأثيره الحدود الوطنية إذ ساهمت عروضه في كسب التأييد الدولي من خلال الفرقة الفنية لجبهة التحرير الوطني وعلى الرغم من التضييق الإستعماري أثبت هذا الفن قدرته على التكيف مع الظروف السياسية ليتحول إلى ذاكرة جماعية تحفظ تاريخ المقاومة الجزائرية. Summary Artistic activity during the colonial era represented a multidimensional cultural and political phenomenon. The theatrical experience played a prominent role in transforming it from a marginal art form into an effective revolutionary tool that contributed to shaping collective consciousness. The emergence of theatre in Algeria was linked to several transformations, most notably the visits of Arab artistic troupes in the early 20th century, along with the rise of cultural associations and clubs that provided a space for the development of a national theatre. As resistance against French colonialism intensified, theatre became a political platform capable of addressing societal issues and extending its influence beyond national borders. Its performances helped gain international support, particularly through the Artistic Troupe of the National Liberation Front. Despite colonial repression, this art form proved its ability to adapt to political circumstances, evolving into a collective memory that preserves the history of Algerian resistance. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject النشاط الفني, المسرح الجزائري الوطني, الفرقة الفنية لجبهة التحرير الوطني, قضايا المجتمع ، Artistic activity, Algerian National Theatre, Artistic troupe of the National Liberation Front , Social issues. en_US
dc.title البعد الثوري في النشاط الفني الجزائري ( المسرح نموذجا 1945- 1962 en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée