Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بوكاف السعيد, رشاش المولدي |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-29T07:47:12Z |
|
dc.date.available |
2025-09-29T07:47:12Z |
|
dc.date.issued |
2025-06-02 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13194 |
|
dc.description.abstract |
تناولت هذه الدراسة موضوع التكامل بين الأداء الفردي والعمل الجماعي في سياق بيئات العمل الهجينة، مع التركيز بشكل خاص على تجربة جامعة التكوين المتواصل – مركز تبسة، في ظل التحولات المتسارعة التي تفرضها الرقمنة وأنماط العمل المرنة، أصبح فهم كيفية تحقيق التوازن بين استقلالية الموظف ومتطلبات التعاون الجماعي أمرا حيويا لنجاح المؤسسات، لا سيما في قطاع التعليم العالي.
انطلقت الدراسة من إشكالية محورية تتمثل في ندرة الأبحاث التي تعالج العلاقة التكاملية بين الأداء الفردي والعمل الجماعي ضمن بيئة العمل المختلطة (حضورية ورقمية) في السياق الجامعي الجزائري، وهدفت بشكل رئيسي إلى التعرف على مدى قدرة الأفراد على إنجاز العمل وتقاسم المهام، وتحليل العلاقة بين المرونة في العمل وروح الفريق، وتحديد طبيعة العلاقة بين التفاعل الرقمي والتواصل الفعال بين العاملين بالمركز الجامعي المذكور.
تكتسب الدراسة أهمية علمية من خلال مساهمتها في سد فجوة معرفية حول العمل الهجين في المؤسسات الأكاديمية، وأهمية عملية من خلال تقديم مؤشرات وتشخيصات يمكن أن تساعد إدارة الجامعة في تحسين بيئة العمل، وتعزيز كفاءة الأداء، ودعم العاملين في التكيف مع المتطلبات الجديدة. وتشير الاستنتاجات المتوقعة إلى أهمية بناء ثقافة مؤسسية داعمة، وتطوير مهارات التواصل الرقمي، ووضع سياسات واضحة لتنظيم العمل الجماعي، وتعزيز روح الفريق لضمان تحقيق التكامل المنشود بين الأداء الفردي والجماعي في البيئة الهجينة...........................................................................................
Abstract:
This study addresses the integration of individual performance and teamwork within the context of hybrid work environments, focusing specifically on the experience of the University of Continuing Education - Tebessa Center in Algeria. Amidst the rapid transformations driven by digitalization and flexible work patterns, understanding how to balance employee autonomy with the requirements of collective collaboration has become vital for organizational success, particularly in the higher education sector.
The study stems from a central problem: the scarcity of research addressing the integrative relationship between individual performance and teamwork within the mixed work environment (in-person and digital) in the Algerian university context. Its primary objectives were to identify the extent of individuals' ability to accomplish work and share tasks, analyze the relationship between work flexibility and team spirit, and determine the nature of the relationship between digital interaction and effective communication among employees at the aforementioned university center.
The study adopted a functionalist perspective, particularly Parsons' AGIL model, to understand how the integration of individual and collective roles contributes to maintaining organizational system stability and effectiveness in facing new challenges. A descriptive-analytical approach was employed to examine the relationship between specific dimensions of individual performance (ability to achieve, flexibility, digital interaction) and corresponding dimensions of teamwork (task sharing, team spirit, effective communication).
The study holds scientific significance by contributing to bridging a knowledge gap regarding hybrid work dynamics in academic institutions. Its practical importance lies in providing indicators and diagnostics that can assist the university administration in improving the work environment, enhancing performance efficiency, and supporting employees in adapting to new requirements. The anticipated findings highlight the importance of building a supportive institutional culture, developing digital communication skills, establishing clear policies for organizing teamwork, and fostering team spirit to ensure the desired integration between individual performance and teamwork in the hybrid environment. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
الأداء الفردي، العمل الجماعي، بيئة العمل الهجين، التكامل، جامعة التكوين المتواصل، تبسة، المرونة ، Individual Performance, Teamwork, Hybrid Work Environment, Integration, University of Continuing Education, Tebessa, Flexibility, Digital Interaction, Task Sharing, Team Spirit, Effective Communication, Higher Education |
en_US |
dc.title |
UFC التكامل بين الأداء الفردي والعمل الجماعي في بيئة العمل الهجين دراسة ميدانية: جامعة التكوين المتواصل مركز تبسة |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée