Résumé:
تعد هذه الدراسة من الدراسات الميدانية المنجزة إطار تخصص علم اجتماع التنظيم والعمل ، وقد حملت عنوان " دور حاضنة الاعمال الجامعية في نشر الثقافة المقاولاتية في الوسط الطلابي " وتم تطبيقها ميدانيا على مستوى جامعة تبسة، تهدف الدراسة الى الكشف عن مدى مساهمة الحاضنات الجامعية في ترسيخ الثقافة المقاولاتية لدى الطلبة وذلك من خلال التركيز على ثلاثة محاور أساسية: مساهمة التكوين في تطوير المهارات، مساهمة التوجيه في تنمية الفكر الإبداعي، ومساهمة تذليل الصعوبات في تعزيز روح المبادرة المقاولاتية.
اعتمدت على المنهج الوصفي بوصفه الأنسب لطبيعة الموضوع وتم استخدام أداتين لجمع البيانات هما الاستبيان والمقابلة، شملت عينة الدراسة مجموعة من الطلبة الجامعيين المنخرطين في الحاضنة الجامعية وتم تحليل البيانات باستخدام مجموعة من الاساليب الإحصائية من بينها معامل بيرسون لقياس الارتباط ومعامل كرونباخ ألفا لقياس الثبات ، تكونت الدراسة من أربعة فصول رئيسية تناول الفصل الأول الاطار المفاهيمي والتصوري للدراسة بينما ركز الفصل الثاني على الاطار النظري المتعلق بحاضنات الاعمال والثقافة اﳌقاوﻻتية في حين
خصص الفصل الثالث للإجراءات المنهجية والمجال الميداني أما الفصل الرابع فقد تضمن عرضًا وتحليلا للبيانات ومناقشة للنتائج ، استندت الدراسة في تأطيرها النظري الى نظرية النظم كما تم دعمها بمجموعة من الدراسات السابقة ذات الصلة سواء على المستوى المحلي أو العربي أو الاجنبي وقد توصلت الدراسة الى نتائج تؤكد وجود علاقة قوية بين خدمات الحاضنة الجامعية ومؤشرات الثقافة المقاولاتية لدى الطلبة.
..................................................................
Study Summary:
This study is one of the field studies carried out within the specialization of Sociology of Organization and Work. It is titled “The Role of University Business Incubators in Promoting Entrepreneurial Culture Among Students” and was applied in the field at the University of Tebessa. The study aims to reveal the extent of the contribution of university incubators in instilling entrepreneurial culture among students, by focusing on three main axes: the contribution of training in skill development, the contribution of guidance in developing creative thinking, and the contribution of overcoming difficulties in enhancing the spirit of entrepreneurial initiative.
The study relied on the descriptive method as the most suitable for the nature of the topic, and two tools were used for data collection: the questionnaire and the interview. The study sample included a group of university students involved in the university incubator. The data were analyzed using a set of statistical methods, including Pearson's correlation coefficient to measure correlation and Cronbach's alpha coefficient to measure reliability.
The study consisted of four main chapters: the first chapter dealt with the conceptual and theoretical framework of the study, while the second chapter focused on the theoretical framework related to business incubators and entrepreneurial culture. The third chapter was devoted to methodological procedures and fieldwork, whereas the fourth chapter included the presentation and analysis of data and discussion of results. The study’s theoretical framing was based on Systems Theory and was supported by a set of related previous studies, whether at the local, Arab, or international level. The study concluded with results confirming a strong relationship between the services of the university incubator and the indicators of entrepreneurial culture among students.