Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
قلعي ربيعة, مباركية خلود |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-29T09:41:18Z |
|
dc.date.available |
2025-09-29T09:41:18Z |
|
dc.date.issued |
2025-06-02 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13205 |
|
dc.description.abstract |
هدفت هذه الدراسة الى معرفة دور التسويق الاجتماعي، في تعزيز الفكر المقاولاتي لدى الطالب الجامعي بحاضنة الاعمال -جامعة العربي التبسي -تبسة-، وهذا من خلال الإجابة على التساؤل الرئيسي الذي مفاده: ما دور التسويق الاجتماعي في تعزيز الفكر المقاولاتي لدى الطالب الجامعي، بحاضنة الاعمال بجامعة العربي التبسي -تبسة-؟ وبغرض الإجابة على التساؤل صيغت مجموعة من الفرضيات جاءت بالشكل التالي:
-تساهم المسؤولية الاجتماعية بدرجة قوية في تطوير التفكير الإبداعي لدى الطالب الجامعي بحاضنة الاعمال جامعة العربي التبسي -تبسة-.
- تساهم تفضيلات الافراد بدرجة قوية في ترقية الممارسة المقاولاتية لدى الطالب الجامعي بحاضنة الاعمال بجامعة العربي التبسي -تبسة-.
- تساهم الاستراتيجيات التسويقية بدرجة قوية في تنمية المهارات والقدرات الشخصية لدى الطالب الجامعي بحاضنة الاعمال بجامعة العربي التبسي -تبسة-.
تم استخدام المنهج الوصفي، اعتمادا على أسلوب المسح بالعينة، حيث تمثل مجتمع الدراسة في الطلبة حاملي المشاريع بحاضنة الاعمال، المتواجدة بجامعة العربي التبسي، والمقدر عددهم بـ 312 طالب وطالبة، وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة تكونت من 172 طالب وطالبة، موزعين على مختلف التخصصات ( كلية العلوم الاجتماعية، كلية العلوم والتكنولوجيا، كلية الاعلام الآلي، كلية العلوم الدقيقة وعلوم الطبيعة والحياة، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير، كلية الآداب واللغات، معهد المناجم، كلية الحقوق والعلوم السياسية، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية)، وزعت عليهم الاستمارة، كما تم الاعتماد على أداة المقابلة والملاحظة لجمع البيانات، واستخدام البرنامج الاحصائي SPSS لتفريغ البيانات، كما تم الاستعانة ببعض الاحصائيات والملحقات المتحصل عليها من حاضنة الاعمال، ووكالة التشغيل -تبسة- و مركز تطوير المقاولاتية لتدعيم الدراسة..........................................................................
Study Summary
This study aimed to identify the role of social marketing in promoting entrepreneurial thinking among university students at the Business Incubator of Larbi Tebessi University - Tebessa. This was pursued by addressing the main research question : What is the role of social marketing in enhancing entrepreneurial thinking among university students at the Business Incubator of Larbi Tebessi University - Tebessa ?
To answer this question, a set of hypotheses were formulated as follows :
Social responsibility significantly contributes to the development of creative thinking among university students at the Business Incubator of Larbi Tebessi University - Tebessa.
Individual preferences significantly contribute to the promotion of entrepreneurial practices among university students at the Business Incubator of Larbi Tebessi University - Tebessa.
Marketing strategies significantly contribute to the development of personal skills and capabilities among university students at the Business Incubator of Larbi Tebessi University - Tebessa.
The descriptive method was used, based on a sample survey approach. The study population consisted of 312 students with Project incubated at the Business Incubator of Larbi Tebessi University. A simple random sampler of 172 students was select, distributed accros varions faculties (Faculty of Social Sciences, Faculty of Science and Technologie, Faculty of Computer Science, Faculty of Exact Sciences and Natural and Life Sciences, Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences, Faculty of Lettres and Langages, Institute of Mining, Faculty of Law and Political Science, Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities). A questionnaire was distributed among them, and interviews and observation were also used as data collection tools. The SPSS statistical software was employed to process the data, and some statistics and annexes were obtained from the Business Incubator, the Employment Agency - Tebessa, and the Entrepreneurship Development Center to support the study. |
en_US |
dc.subject |
، التسويق الاجتماعي، الفكر المقاولاتي Social marketing, entrepreneurial thinking |
en_US |
dc.title |
دور التسويق الاجتماعي في تعزيز الفكر المقاولاتي لدى الطالب الجامعي دراسة ميدانية بحاضنة الأعمال جامعة الشيخ العربي التبسي -تبسة |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée