Résumé:
تهدف الدراسة الحالية المعنونة بــ : دور التكوين المقاولاتي في تعزيز الدافعية لريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي – دراسة ميدانية بمركز تطوير المقاولاتية الجامعي – جامعة دريد عبد المجيد . بولحاف الدير –تبسة- إلى البحث في إشكالية بحثية تم صياغتها في التساؤل الرئيسي التالي : ما دور التكوين المقاولاتي في تعزيز الدافعية لريادة الأعمال لدى الطلبة الجامعيين ؟
و قصد التعمق في الدراسة تم طرح التساؤلات الفرعية التالية :
-ما درجة مساهمة التعليم في إكساب رواد الأعمال الثقة بالنفس .
-ما درجة مساهمة إكتساب الثقافة المقاولاتية في نمو الإبداع لدى حاملي المشاريع.
-ما درجة مساهمة إستراتيجية التمكين في إستشراف المستقبل لدى رواد الأعمال.
تمت الدراسة على مجتمع بحث مكون من 134 طالب جامعي متكون على مستوى مركز تطوير المقاولاتية و تم إختيار أسلوب الحصر الشامل لمفردات المجتمع .
إختار الباحثان أداتين لجمع البيانات : الإستبيان كأداة رئيسية موجهة للمتكونين على مستوى مركز تطوير المقاولاتية , و المقابلة كأداة ثانوية موجهة لمدير مركز تطوير المقاولاتية الجامعي .
إستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة و إستخدام برنامج spss لتحليل البيانات إحصائيا و قد توصلت الدراسة للنتائج التالية :
*التكوين المقاولاتي ليس نقل للمعرفة بل إعادة تشكيل للوعي الفردي تجاه العمل و السوق و المستقبل المهني .
*التكوين المقاولاتي يعيد تشكيل الهوية المهنية للطالب , من مستهلك للمعرفة إلى منتج للفرصة.
*الجدية ليست خصلة فردية فقط , بل نتاج تفاعل إجتماعي بين الطالب و الثقافة التنظيمية التي يدخلها من خلال التكوين المقاولاتي.
النتيجة العامة للدراسة :
-يساهم التكوين المقاولاتي بدرجة عالية في تعزيز الدافعية لريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي.
..............................................................................
Study Summary:
The present study, entitled: The Role of Entrepreneurial Training in Enhancing the Motivation for Entrepreneurship Among University Youth – A Field Study at the University Business Incubation Center – University of Drid Abdelmajid, Bouhlaf El-Dair – Tebessa, aims to investigate a research problem formulated through the main question:
What is the role of entrepreneurial training in enhancing the motivation for entrepreneurship among university students?
To deepen the study, the following sub-questions were posed:
• To what extent does education contribute to building entrepreneurs’ self-confidence?
• To what extent does acquiring entrepreneurial culture contribute to fostering creativity among project holders?
• To what extent does the empowerment strategy contribute to future foresight among entrepreneurs?
The study was conducted on a research population consisting of 134 university students trained at the University Business Incubation Center, using a comprehensive census method for the population.
The researchers chose two tools to collect data:
• A questionnaire as the main tool directed at trainees at the University Business Incubation Center.
• An interview as a secondary tool directed at the manager of the University Business Incubation Center.
The researchers used the descriptive-analytical method and the SPSS program to statistically analyze the data. The study reached the following results:
• Entrepreneurial training is not merely the transfer of knowledge but a reformation of individual awareness towards work, the market, and professional future.
• Entrepreneurial training reshapes the student's professional identity from a knowledge consumer to an opportunity producer.
• Seriousness is not just an individual trait but the result of social interaction between the student and the organizational culture he enters through entrepreneurial training.
Overall Conclusion:
Entrepreneurial training significantly contributes to enhancing the motivation for entrepreneurship among university youth.