Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

دور التكوين المقاولاتي في تعزيز الدافعية نحو ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي، دراسة ميدانية بمركز تطوير المقاولاتية الجامعية تبسة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بوضياف آية, سديرة رقية
dc.date.accessioned 2025-09-30T08:53:13Z
dc.date.available 2025-09-30T08:53:13Z
dc.date.issued 2025-06-02
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/13218
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية المعنونة بــ : دور التكوين المقاولاتي في تعزيز الدافعية لريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي – دراسة ميدانية بمركز تطوير المقاولاتية الجامعي – جامعة دريد عبد المجيد . بولحاف الدير –تبسة- إلى البحث في إشكالية بحثية تم صياغتها في التساؤل الرئيسي التالي : ما دور التكوين المقاولاتي في تعزيز الدافعية لريادة الأعمال لدى الطلبة الجامعيين ؟ و قصد التعمق في الدراسة تم طرح التساؤلات الفرعية التالية : -ما درجة مساهمة التعليم في إكساب رواد الأعمال الثقة بالنفس . -ما درجة مساهمة إكتساب الثقافة المقاولاتية في نمو الإبداع لدى حاملي المشاريع. -ما درجة مساهمة إستراتيجية التمكين في إستشراف المستقبل لدى رواد الأعمال. تمت الدراسة على مجتمع بحث مكون من 134 طالب جامعي متكون على مستوى مركز تطوير المقاولاتية و تم إختيار أسلوب الحصر الشامل لمفردات المجتمع . إختار الباحثان أداتين لجمع البيانات : الإستبيان كأداة رئيسية موجهة للمتكونين على مستوى مركز تطوير المقاولاتية , و المقابلة كأداة ثانوية موجهة لمدير مركز تطوير المقاولاتية الجامعي . إستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة و إستخدام برنامج spss لتحليل البيانات إحصائيا و قد توصلت الدراسة للنتائج التالية : *التكوين المقاولاتي ليس نقل للمعرفة بل إعادة تشكيل للوعي الفردي تجاه العمل و السوق و المستقبل المهني . *التكوين المقاولاتي يعيد تشكيل الهوية المهنية للطالب , من مستهلك للمعرفة إلى منتج للفرصة. *الجدية ليست خصلة فردية فقط , بل نتاج تفاعل إجتماعي بين الطالب و الثقافة التنظيمية التي يدخلها من خلال التكوين المقاولاتي. النتيجة العامة للدراسة : -يساهم التكوين المقاولاتي بدرجة عالية في تعزيز الدافعية لريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي. .............................................................................. Study Summary: The present study, entitled: The Role of Entrepreneurial Training in Enhancing the Motivation for Entrepreneurship Among University Youth – A Field Study at the University Business Incubation Center – University of Drid Abdelmajid, Bouhlaf El-Dair – Tebessa, aims to investigate a research problem formulated through the main question: What is the role of entrepreneurial training in enhancing the motivation for entrepreneurship among university students? To deepen the study, the following sub-questions were posed: • To what extent does education contribute to building entrepreneurs’ self-confidence? • To what extent does acquiring entrepreneurial culture contribute to fostering creativity among project holders? • To what extent does the empowerment strategy contribute to future foresight among entrepreneurs? The study was conducted on a research population consisting of 134 university students trained at the University Business Incubation Center, using a comprehensive census method for the population. The researchers chose two tools to collect data: • A questionnaire as the main tool directed at trainees at the University Business Incubation Center. • An interview as a secondary tool directed at the manager of the University Business Incubation Center. The researchers used the descriptive-analytical method and the SPSS program to statistically analyze the data. The study reached the following results: • Entrepreneurial training is not merely the transfer of knowledge but a reformation of individual awareness towards work, the market, and professional future. • Entrepreneurial training reshapes the student's professional identity from a knowledge consumer to an opportunity producer. • Seriousness is not just an individual trait but the result of social interaction between the student and the organizational culture he enters through entrepreneurial training. Overall Conclusion: Entrepreneurial training significantly contributes to enhancing the motivation for entrepreneurship among university youth. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject المقاولاتية , التكوين المقاولاتي , الدافعية , ريادة الأعمال , الشباب الجامعي ، Entrepreneurship, Entrepreneurial Training, Motivation, Entrepreneurship, University Youth en_US
dc.title دور التكوين المقاولاتي في تعزيز الدافعية نحو ريادة الأعمال لدى الشباب الجامعي، دراسة ميدانية بمركز تطوير المقاولاتية الجامعية تبسة en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée