Résumé:
هدفت هذه الدراسة الحالية إلى مستوى الأداء الوظيفي لمستشاري التوجيه دراسة مقارنة بين مدراء الثانويات و مدير مركز التوجيه و قد تم طرح التساؤل التالي :
-ما مستوى الأداء الوظيفي لمستشاري التوجيه من وجهة نظر مدير مركز التوجيه و مدراء الثانويات بتبسة؟ ،وقد شملت الدراسة
(3) فرضيات :1-تعبر نشاطات مستشار التوجيه على مستوى أدائه الوظيفي .
2-توجد فروق في مستوى الاداء الوظيفي لمستشاري التوجيه من ناحية الخبرة و الأقدمية.
3-تأثر العلاقة الوظيفية بين إدارة الثانوية و مستشار التوجيه المدرسي على مستوى أدائه الوظيفي.
وقد تكونت عينة الدراسة من (5)مدراء و مدير مركز التوجيه المدرسي وقد تم استخدام المنهج المقارن مدعوما باستمارة استبيان ودليل مقابلة كأداتين أساسيتين لجمع البيانات وقد كانت النتائج كالاتي :
-تعبر كل نشاطات مستشار التوجيه التي يقوم بها داخل المؤسسة على مستوى أدائه الوظيفي.
- لا توجد فروق في مستوى الأداء الوظيفي لمستشاري التوجيه من ناحية الخبرة والأقدمية .
- تأثر العلاقة الوظيفية بين الإدارة الثانوية و مستشار التوجيه على مستوى أدائه الوظيفي تأثيرا ايجابيا
الكلمات المفتاحية :-مستشار التوجيه و الارشاد ،الأداء الوظيفي ،مدير مركز توجيه ،مدراء الثانويات.
Sumary:
This research study aims to highlight the functionality performance level of the guidance counselor. A comparative study have been applied between high schools' principals, and the guidance center’s director. So, we can rise the following question :
• What is the point of view of the center director, and the high school principals about the functional performance level of the guidance counselor in Tebessa. Thus ; this research study have been dealt with three main hypothesis :
The guidance counselor’s activities represent his functional performance level.
The disparity of functional performance level, between the guidance counselors based not only on experience but also on seniority.
The functional relationship of the high school administration, and the guidance counselor impact on his functionality performance.
The research study's sampling consists of five high school principals, beside one center director in Tebessa. Thus ; it has been applied a comparative method accompanied with a questionnaire, as well as an interview evidence. Which are an essential tools for collecting data. The results were as following :
• All guidance counselor’s activities, that he performs in the institution, represent his functional performance level.
• There is no disparity in the functionality level between guidance counselor based on experience and seniority.
• The functional relationship between the high school administration, and guidance counselor effects positively on his functional performance. Which would facilitate both, his administrational, and educational function.